Accessibility options
Autoplay videos / GIFs
14/15
  • Pages
01 Home
02 Werk in uitvoering
03 Vitaal Bestuur
04 Klimaat
05 Klimaatadaptatie
06 Water
07 Aantrekkelijke leefomgeving
08 Biodiversiteit
09 Agrifood
10 Gezonde leefomgeving
11 Wonen
12 Leefbaarheid
13 Economie
14 Circulaire economie
15 Bereikbaarheid

Circulaire economie

Circulaire economie

Status

Het beleidsprogramma Circulaire economie is gemaakt op basis van het vastgestelde beleid Nieuwe aanpak Circulaire Economie (PS2019-749) en het Uitvoeringsprogramma Circulaire Economie 2021-2023 (PS2020-679)

Op deze pagina direct naar:

> Dit is wat wij willen bereiken
> Dit is wat we om ons heen zien
> Dit is onze aanpak
> Participatie
> Monitoring

Circulaire economie

Van ketens naar kringlopen


Dit is wat wij willen bereiken

Met het programma Circulaire Economie geven wij een extra impuls aan de Gelderse economie van de toekomst die zowel concurrerend als duurzaam moet zijn. We hebben ons aangesloten bij het rijksbrede programma Nederland circulair 2050. Als eerste stap naar volledig circulair en afvalloos streven we naar halvering van het primaire grondstoffenverbruik (mineraal, fossiel, metaal) in 2030. Wij willen uiteindelijk in 2050 onze ambities voor een circulaire economie gerealiseerd hebben:

  • Duurzame winning en efficiënte inzet van grondstoffen
  • Kringlopen verkorten en sluiten
  • Duurzaam verdienvermogen

Afvalstoffen bestaan niet meer en de wegwerpeconomie is verleden tijd. De toepassing van fossiele grondstoffen en bio-grondstoffen als energiedrager vallen niet onder de reikwijdte van dit programma. Hiervoor verwijzen we naar het programma voor Klimaat en energietransitie.

Samenhang

Het programma Circulaire economie is een coördinerend programma dat dwars door bestaande programma’s en activiteiten van provincie heen gaat. Het circulaire gedachtengoed vormt uitgangspunt voor nieuwe initiatieven, bestaande programma’s en nieuw te ontwikkelen beleid. Hiermee geven we een versnelling aan de circulaire economie. In navolging van onze aanpak voor stikstof zien we ook circulaire economie als een versneller, die gebiedsgericht helpt in verduurzaming van landbouw, industrie, bouw en mobiliteit. Voorbeeld is de tender Slim & Circulair waarin duurzame innovaties in de industrie worden ondersteund, tevens onderdeel van de regiodeal Cleantech.

Ambitieweb: samenhang met de ambities uit de Omgevingsvisie Klik hier voor een toelichting op de scores.


Dit is wat we om ons heen zien

Analyse

We richten onze aandacht op vier sectoren, omdat we daar het meeste rendement verwachten van onze inspanningen. Deze sectoren komen voort uit een grondstofstromenanalyse (Circulaire Atlas) en impact assessment. Agrofood en Bouw zijn samen goed voor 80% van de grondstofstromen.

Bekijk hier de grondstofstromenanalyse uit de Circulaire Atlas

1. Agrofood

Het huidige systeem om voedsel te produceren is nog niet toekomstbestendig. Een groot deel van wat we produceren gaat verloren: op het veld, tijdens het transport, bij de opslag, in de winkel, maar vooral thuis bij de consument. Restproducten zoals mest worden nog niet optimaal als meststof benut. Door heel de keten heen moeten we voedsel efficiënter en duurzamer gaan produceren, verwerken en consumeren.

2. Bouw en infrastructuur

Gelderland heeft een flinke bouwopgave. Hierbij ligt de nadruk op betaalbaarheid en snelheid. We moeten hergebruiken, de levensduur van woningen en wegen verlengen, met minder materialen gaan bouwen en andere biobased materialen gaan toepassen. Vraag en aanbod circulaire bouwmaterialen, producten en diensten zijn nog onvoldoende ontwikkeld en marktprocessen zijn nog niet ingesteld op circulaire bouw.

3. Maakindustrie

De variëteit van maakbedrijven in Gelderland is groot met sectoren als metaal en machinebouw, voedselproductie, gezondheidszorg en schone technologie. Papier en karton, kunststoffen en metalen vormen daarin de belangrijkste grondstofstromen. Om ook in de toekomst concurrerend te blijven op de wereldmarkt (arbeidskrachten, productietechnologie, grondstoffen), moet de industrie blijven innoveren en digitale technologie toepassen in nieuwe circulaire business- en verdienmodellen.

4. Consumenten en afval

In Gelderland wonen circa 2 miljoen mensen in 900.000 huishoudens die afval produceren. Door het ontstaan van afval te voorkomen en van afval weer grondstof te maken (recycling/hergebruik) sluiten we kringlopen in de circulaire economie. Naast hergebruik en recycling is aandacht voor preventie en een brongerichte aanpak kansrijk.

Netwerk

De circulaire economie kan alleen van de grond komen wanneer intensief wordt samengewerkt en gecommuniceerd. In ketens, clusters, rondom locaties en tussen partijen die ontwikkelwerk doen. We nemen het voortouw in het verbinden en versnellen van samenwerking:

  • in de publieke sector: gemeenten, publieke afvalbedrijven, regio’s (met name Cleantech, Achterhoek, Arnhem-Nijmegen, Food Valley) en waterschappen.
  • tussen bedrijven, bedrijvenverenigingen en ontwikkel-bedrijven: Oost NL, innovatiemakelaars, Stichting Kiemt, VNO NCW, Circles, Boost smart industry netwerk, et cetera.
  • tussen overheid, ondernemers en kennisinstellingen (denk hierbij aan One Planet en Wageningen University & Research, Radboud Universiteit en HAN).
  • interprovinciaal, op landelijk niveau en in Europa.

Dit is onze aanpak

Voor het realiseren van onze ambities voor een circulaire economie zijn we sterk afhankelijk van (inter)nationale wetgeving en de inzet van alle andere partijen in het netwerk. In die context kiezen we als provincie onze eigen accenten waar we de meeste impact van verwachten. Onze inzet richt zich op het wegnemen van belemmeringen, successen delen en nieuwe initiatieven ondersteunen. Dit past helemaal binnen ons innovatiebeleid, waarin we innoveren met een maatschappelijke missie, en het COVID19-stimuleringspakket om via een versnelde ontwikkeling van de circulaire economie sterker en duurzamer uit de crisis uit te komen. We gaan bij de keuze van onze rol en instrumenten uit van de middelen en instrumenten die we tot onze beschikking hebben en richten ons vooral op het:

  • Toepassen van de zes circulaire strategieën (r-ladder) in bestaand en nieuw beleid, regelgeving en inkoop.
  • Vervullen van een informerende, stimulerende en coördinerende rol door partijen in ketens, clusters en rondom toplocaties bij elkaar te brengen en kennis toegankelijk te maken.
  • Opschalen van (proef)fabrieken, bijvoorbeeld via de regeling ‘slim en schoon’.
  • Aandringen op gunstige randvoorwaarden voor circulaire producten, diensten en grondstoffen bijvoorbeeld in wet- en regelgeving (lobby).
  • Ondersteunen van concrete (keten)projecten binnen een aantal focusgebieden.

De exacte aanpak verschilt per regio en is maatwerk. Zo werken we strategisch samen met de waterschappen als het gaat om circulair, stikstof, biomassa en energie. In de regio’s werken we o.a. samen vanuit de Regiodeal Cleantech en gebiedsagenda’s (onder andere Circular Living Lab Food Valley en CE Arnhem-Nijmegen). Met innovatiestimulering (via EFRO, REACT, groeiversneller, fondsen) en het intensiveringsprogramma Circulaire Economie Impuls (samen met onze partners Kiemt, VNO-NCW, HAN en Saxion) zetten we ook generieke instrumenten in. Hierbij richten we ons steeds op de vier circulaire ‘tegels’ waar we het meeste rendement verwachten: agrofood, bouw en infrastructuur, maakindustrie, consumenten en afval.

1. Agrofood

Voedsel produceren, verwerken en consumeren moet en kan efficiënter. Hier valt vanuit programma circulaire economie veel winst te behalen in het reduceren van grondstofstromen. Onze rol is hierbij vooral gericht op het (financieel) ondersteunen van projecten waarmee we andere programma’s, met name Agrifood, helpen om deze circulaire doelen ook daadwerkelijk te behalen. We willen daarom stimuleren dat de agrofood sector wordt omgevormd naar een systeem van kringlooplandbouw. We zien daarbij de volgende accenten om op in te grijpen:

  • Verandering consumptiepatroon: ondersteunen van projecten gericht op bewustwording via horeca, zorg en bedrijfscatering.
  • Eiwittransitie, verduurzaming bronnen (dier)voedsel: ondersteunen ketenprojecten gericht op ontwikkeling nieuwe eiwitbronnen, zoals insecten.
  • Optimaliseren mest- en mineralenkringloop: ondersteunen projecten om mest en champost te verwaarden als grondstof.
  • Reststroomverwaarding: ondersteunen ketenprojecten om agrofood reststromen te verwaarden.
  • Reductie voedselverspilling: toegevoegde waarde leveren aan de agenda van het samenwerkingsverband ‘Samen Tegen Voedselverspilling’.
  • Circulaire projecten ondersteunen die bijdragen aan onze aanpak stikstof.

2. Bouw en Infrastructuur

Er is in Gelderland een flinke bouwopgave. Daarom willen we duurzaam bouwen stimuleren. De ambitie is om minder en lichtere materialen met lagere milieu-impact toe te passen (hout, stro, vlas, hennep, riet). Daarnaast hernieuwbare in plaats van fossiele grondstoffen en energiebronnen gebruiken. Ook willen we materialen en grondstoffen (steen, beton, staal, hout) zo lang mogelijk in de keten houden. We ondersteunen projecten, maken bestuurlijke afspraken en geven het goede voorbeeld bij onze inkoop en aanbestedingen voor het aanleggen en beheren van wegen. Daarbij richten we ons op de volgende accenten:

  • Nieuwbouw: circulaire concepten, materiaalgebruik verminderen, andersoortige materialen inzetten (waaronder hout) en hoogwaardig hergebruik. Afspraken maken over circulair bouwen in bouwprogramma’s met als voorbeeld de woondeal Arnhem-Nijmegen. Hierbij past ook – waar mogelijk – de inzet van elektrisch bouwmaterieel in de aanlegfase (maatregel aanpak stikstof).
  • Bestaande bouw: met circulaire materialen de bestaande woningvoorraad energieneutraal en klimaatbestendig maken. Stimuleren circulair verduurzamen in samenwerking met de woningcorporaties.
  • Hergebruik sloopafval: stimuleren innovatie, samenwerking en realisatie in bouwhubs.
  • Provinciale wegen: doorgaan met stimulering en ontwikkeling van biobased materialen, cement vervangende producten en nieuwe asfaltmengsels met minder primaire grondstoffen, de introductie van een werkbaar materialenpaspoort en bijbehorende ook (zonder grote administratieve lasten) meetbare en toepasbare kwantitatieve indicatoren, onderzoek naar voordelen en mogelijkheid grondstoffendepots, stimulering innovaties.

3. Maakindustrie

De maakindustrie is van groot belang voor Gelderland. Het zorgt voor een stabiele bron van werk, inkomen en innovatie. Daarom willen we graag toegang houden tot betaalbare en duurzaam geproduceerde grondstoffen (leveringszekerheid). Ook willen we efficiënter omgaan met grondstoffen in de hele productie- en consumptieketen (herontwerp, verlengen levensduur), nieuwe verdien- en business modellen ontwikkelen (diensten verlenen, van tweedehands naar businesskans) en besparen op kosten van afval en grondstoffen (winst uit terugwinning). Als provincie ondersteunen we stimuleringsprojecten en brengen we partijen bij elkaar. Accenten zijn:

  • Herontwerp van producten: organiseren van Circo track bijeenkomsten voor maakbedrijven gericht op (her)ontwerp van producten.
  • Ketensamenwerking: bevorderen van samenwerking onderwijs, ondernemers, overheden in: metaal en hightech systemen en apparaten (HTSM) en kunststoffen.
  • Integratie smart industry en circulaire economie als onderdeel van de European Digital Innovation Hub Oost-Nederland: de smart industry kan een belangrijke aanjager zijn voor de circulaire economie, initiatief nemen tot een programma.
  • Slimme, circulaire productielocaties: initiatief nemen voor stimuleringsregelingen gericht op werklocaties, demonstratiefabrieken en bouwlocaties (bijvoorbeeld elektrificeren van processen en de inzet van elektrische bouwmateriaal om stikstofdepositie te reduceren).
  • Vergroten leveringszekerheid kritieke grondstoffen (productie terughalen naar de regio, kortere ketens, minder afhankelijk).

4. Consumenten en afval

Van belang is niet alleen de mogelijkheid tot hergebruik van producten. Aan de kant van de consument is het zaak om minder te consumeren en efficiënter zijn in het gebruik en ook intensiever te gebruiken zijn. De productie kan ook efficiënter, wat vraagt om reparatie en hergebruik van productonderdelen, verwerken en hergebruiken van materialen en het terugwinnen van energie uit materialen. Onze rol zien we vooral in relatie tot toezicht en handhaving en de inzet van de Omgevingsdiensten, die ook fungeren als oren en ogen in de bedrijven. Accenten zijn:

  • Wet- en regelgeving: opdrachtgeverschap vergunningverlening, toezicht en handhaving Omgevingsdiensten.
  • Verder ontwikkelen van een aanpak voor moeilijk te verwerken mono-stromen: zoals cv-ketels en zonnepanelen.
  • Aanpak huishoudelijk restafval: ondersteunen concrete verwerkingsinitiatieven publieke afvalbedrijven, zoals de luiercentrale van de ARN in Weurt.

Participatie

Het programma is tot stand gekomen via de vier fasen aanpak die we samen met ander provincies, gemeenten en waterschappen hebben afgesproken (naar en circulair Nederland IPO/VNG/Unie 2017).

Stap 1: Inzicht in grondstofstromen: meten is weten.

In de Circulaire atlas Gelderland (2019) zijn voor Gelderland de belangrijkste grondstofstromen in kaart gebracht. Dit heeft geresulteerd in een beleidsfocus op de 4 grootse stromen of ‘circulaire tegels’

Stap 2: Marktconsultatie onder bedrijven, netwerken en regio’s.

Op basis van dit inzicht zijn gesprekken gevoerd met sleutelbedrijven die regie voeren op grote grondstoffen binnen de vier genoemde tegels. In deze fase zijn ook de reeds lopende initiatieven vanuit netwerken en regio’s opgehaald.

Stap 3: Opstellen grondstof strategieën.

Vanuit de analyse van grondstoffen en de dynamiek in de markt zijn voor de belangrijkste stromen een strategie opgesteld (intern werkdocument). Op welke wijze en met welke interventies kan de provincie het beste ingrijpen op de grondstoffenconsumptie en verspiling.

Stap 4: Opstellen uitvoeringsprogramma.

De strategieën zijn vervolgens uitgewerkt in het Uitvoeringsprogramma 2021-2023, met 25 projecten en de ‘knoppen’ waaraan de provincie gaat draaien. De uitvoering van het programma gebeurt onder regie van een provinciaal CE-programmateam, maar in samenwerking met (netwerk-)partners buiten de provincie.


Monitoring

De transitie naar circulaire economie loopt nog 15 jaar achter op energietransitie. Een algemeen erkend systeem voor monitoring ontbreekt tot op heden. Op rijksniveau wordt gewerkt aan concretisering van beleidsdoelstellingen en een systematiek van monitoring om te bepalen of de ontwikkeling van de circulaire economie op koers ligt. We sluiten daar op aan. Voor Gelderland zullen we het Uitvoeringsprogramma 2021-2023 meten en monitoren. We willen ook de stand van de circulaire economie in de toekomst beter kunnen meten en sturen: zijn we op koers naar de ambities voor 2030? Basis daarvoor zijn de cijfers in de Circulaire Atlas Gelderland, die we in 2019 hebben opgesteld (en die we in 2023 met de meest actuele cijfers bijwerken). We kijken ook nadrukkelijk naar de effecten van ons eigen beleid en onze eigen rol. In lijn met de aanbevelingen van de Rekenkamer voor circulair inkopen formuleren we smart doelen, uitgedrukt in kritieke prestatie indicatoren, en meten we effecten. Hierbij houden we rekening met het zo veel mogelijk voorkomen van extra administratieve druk. Voor de monitoring van de circulaire economie hebben wij de volgende 5 indicatoren benoemd om te meten wat de effecten zijn:

  1. Hoeveelheid toegevoegde primaire/hernieuwbare grondstoffen bij nieuwbouw van woningen
  2. Percentage primaire materiaalgebruik cq hoogwaardig hergebruik bij nieuwbouw van woningen
  3. Hoeveelheid voedselafval en voedselverspilling
  4. Aandeel circulaire activiteiten en banen in de Gelderse maakindustrie
  5. Hoeveelheid huishoudelijk afval

Kadernota Midterm review

In het kader van de Midtermreview is in 2021 de stand van zaken in beeld gebracht ten aanzien van de maatschappelijke effecten voor Circulaire Economie. Klik hier om de Kadernota Midterm review te bekijken.