Projecten
Projecten
Onderwerpen die extra aandacht nodig hebben, pakken we op als project of programma. Een deel hiervan is beschreven in het hoofdstuk Prioriteiten: de prioritaire projecten en programma’s voor het uitvoeringsjaar 2023.
Provinciale coördinatietaak
De provincies hebben een wettelijke coördinatietaak voor VTH. Dit staat in de Wabo. De coördinatietaak houdt in dat de provincie beleidsuitvoering, samenwerking én afstemming tussen bestuursrecht en strafrecht moet aansturen.
In 2023 gaan we deze wettelijke coördinatietaak intensiever uitvoeren.
Asbest
We besteden naast vergunningverlening en toezicht, aandacht aan de samenwerking op het onderwerp asbest. Deze taken zijn ondergebracht bij ODR. Dit houdt onder meer in dat we een provinciaal asbestnetwerk (inclusief deelname landelijk asbestnetwerk) organiseren en onderhouden. Ook gaan we werken volgens landelijke wet- en regelgeving en beleidskaders (uniformering, voorlichting/kennisoverdracht). In 2023 zijn alle Gelderse omgevingsdiensten bereid mee te doen met het project Asbestdaken en soortenbescherming. Mede op basis van de evaluatie van 2021 en 2022 wordt onderzocht of de samenwerking met de omgevingsdiensten op het gebied van toezicht en handhaving wordt gecontinueerd.
Projecten/programma’s ODRA en ODRN
Kennisontwikkeling en innovatie
Binnen de verschillende specialistische werkvelden (energietransitie, stikstof, ZZS enzovoort) gaan de ontwikkelingen snel rondom wet- en regelgeving voor technische innovaties. Het is essentieel om de kennis hierover op peil te houden zodat de omgevingsdiensten de opdrachtgevers goed te kunnen adviseren.
Toezichtsplannen Brzo-bedrijven
Het Wabo-toezicht bij Brzo- en RIE-4-bedrijven voeren we uit volgens een risicomethodiek. RIE-4 bedrijven zijn complexe chemiebedrijven die werken met milieuverontreinigende stoffen. Daarom vallen zij onder categorie 4 van de Richtlijn Industriële Emissies. RIE-4 bedrijven kunnen tegelijkertijd vallen onder het Brzo. De risicomethodiek passen we aan aan de huidige situatie, waarbij we meerjarige toezichtsplannen opstellen. Daarin staan de aandachtspunten voor het lopende jaar. Planning, begroting en uitvoering vinden plaats op basis van risico's en naleefgedrag. Dit in navolging van de systematiek die bij de ODRA gebruikelijk is.
Afstemming Wabo en Wnb
In verschillende zaken lopen zowel procedures voor de Wabo als de Wnb. Het is van belang dat deze procedures op elkaar worden afgestemd. De ODRN coördineert de afstemming bij vergunningverlening tussen Wabo en Wnb. Verder adviseren de luchtspecialisten bij de ODRN de vergunningverleners Wnb bij het beoordelen van stikstofuitstoot. Daarnaast ondersteunt de ODRN de afstemming tussen de vergunningverleners van de Wabo en de Wnb, waardoor zij samen sneller stappen zetten en procedures overzichtelijk blijven. Wanneer er zich problemen voordoen, wordt er via de lijn van de Wnb- en Wabo-coördinator geëscaleerd naar de gedeputeerde.
Eind 2022 werd een pilot uitgevoerd waarbij het Wnb-toezicht bij bedrijven waarvoor wij Wabo-bevoegd gezag zijn (complexe bedrijven) door de ODRA of ODRN (Brzo) werd uitgevoerd. Ook hebben wij overleg om het Wnb-toezicht bij de omgevingsdiensten te beleggen.
Circulaire economie
De omgevingsdiensten startten in 2021 met onze opdracht om het praktijkgerichte kennisniveau bij de Gelderse Omgevingsdiensten te verhogen en zo bij te gaan dragen aan het verbeteren van praktische vaardigheden op het gebied van circulaire economie. Hiermee dragen de omgevingsdiensten bij aan het vroegtijdig signaleren van circulaire initiatieven en mogelijke knelpunten. Knelpunten worden waar mogelijk weggenomen. Dit traject omvat ook het actualiseren van bestaande hulpmiddelen en het ontwikkelen van nieuwe. Hierdoor kunnen omgevingsdiensten makkelijker experimenteerruimte voor bedrijven mogelijk maken. Ook organiseren de omgevingsdiensten één of meerdere bijeenkomsten voor de gemeentelijke partners. Zo kunnen de omgevingsdiensten sneller betrokken worden bij circulaire initiatieven en ondersteunen ze de circulaire ambities van provincie Gelderland en haar gemeenten. Dit wordt in een vroeg stadium opgepakt, zodat belemmeringen aan de voorkant kunnen worden weggenomen. Hiermee wordt het ‘circulair opdrachtgeverschap VTH omgevingsdiensten’ ingevuld uit het Gelderse Uitvoeringsprogramma Circulaire economie 2021-2023. De opdracht is neergelegd bij de ODRN, maar wordt samen met de andere Gelderse omgevingsdiensten uitgevoerd.
Energiebesparing
De ODRA en ODRN voeren in onze opdracht ook niet-VTH-taken uit voor verschillende provinciale programma’s. Het gaat om activiteiten waarvoor zij de kennis en expertise in huis hebben.
Energiebesparing via de milieuvergunning van bedrijven is onderdeel van de standaardaanpak bij vergunningverlening. Er moeten nog een aantal vergunningen worden geactualiseerd op energie. Aangezien de Omgevingswet 1 juli 2023 wordt ingevoerd, waarbij energievoorschriften direct in werking treden en niet via de vergunning moeten worden geregeld, heeft verdere actualisatie geen zin. Alleen bij verder uitstel of afstel van de Omgevingswet worden de actualisaties van de vergunningen met energievoorschriften weer opgepakt.
In opdracht van het programma energie gaan we meer inzetten op energietoezicht bij bedrijven waar we Wabo-bevoegd gezag zijn. We hebben een aanvullende opdracht verleend aan de ODRA en de ODRN. Beide omgevingsdiensten gaan ongeveer de helft van de energierelevante bedrijven waar ze het milieutoezicht uitvoeren controleren op het aspect energie. Deze opdracht voeren ze uit in 2023. De intentie is om in 2024 een nieuwe opdracht te verstrekken om de andere helft van de energierelevante bedrijven op het aspect energie te controleren.
Zeer zorgwekkende stoffen (ZZS)
We willen de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen terugdringen vanwege de schadelijke effecten op ons milieu en de leefomgeving. Zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) zijn stoffen die bijvoorbeeld kankerverwekkend zijn of de voortplanting kunnen beïnvloeden. Daarom moeten deze stoffen zo veel mogelijk geweerd worden.
We hebben met de andere provincies via het Interprovinciaal Overleg (IPO) afspraken gemaakt over hoe we inzicht krijgen in waar deze stoffen voorkomen en hoe we de verspreiding van deze stoffen tegen kunnen gaan. Inmiddels zijn in Gelderland alle provinciale inrichtingen geïnventariseerd op potentieel zeer zorgwekkende stoffen ((p)ZZS) en zijn eventuele actualisaties gestart.
Met het IPO hebben we verder bekeken of:
- (p)ZZS gelijk gesteld moeten worden aan ZZS;
- verder onderzoek bij afvalbedrijven naar de aanpak van (p)ZZS noodzakelijk is in de vorm van botsproeven.
Er loopt een harmonisatieonderzoek binnen de provincie Overijssel voor ZZS. Op basis van de uitkomst van dit onderzoek bepalen we waar we bij aan kunnen sluiten en zetten we een koers uit voor ZSS binnen Gelderland.
De ODRN gaat zich verder ontwikkelen in de kennis rondom ZZS en hiermee een kenniscentrum worden. In 2022 startten de omgevingsdiensten met het toezicht op de minimalisatieverplichting van ZZS. Dit zetten we voort in 2023.
Programma gezonde en veilige leefomgeving Geluid
In het kader van de Omgevingswet moeten we als provincie rondom alle wegen (ongeveer 1.200 km) geluidproductieplafonds vaststellen, een saneringslijst vaststellen en data en processen op orde hebben. Ook moet beleid worden opgesteld en vindt na vaststelling monitoring van de plafonds plaats. De ODRN voert de projectleiding en begeleiding uit.
Programma gezonde en veilige leefomgeving Lucht
De inbreng van de ODRN binnen dit programma bestaat uit het adviseren over luchtkwaliteit rondom provinciale wegen, gebiedsprojecten, de monitoringstool en het werken volgens het Schone luchtakkoord.
Team meten & advies van de ODRA voert in opdracht van de provincie luchtkwaliteitsmetingen uit.
Mobiliteit
De ODRN adviseert over en coördineert een geluidmeetnet bij diverse locaties binnen Gelderland om trends in geluidproductie te ontdekken.
Uitvoering werken
Dit project betreft het beoordelen van en adviseren over geluidsaspecten rondom provinciale wegen.
Projecten afdeling VVHH
Bijdrage aan opstellen HH-plan voor een cluster van Natura 2000-gebieden
De Natura 2000-instandhoudingsdoelen behalen en behouden is een wettelijke verplichting. Handhaving is hiervoor een van de instrumenten. Om de handhaving programmatisch op te kunnen pakken, maken we handhavingsplannen. Het volgende handhavingsplan dat we opstellen in 2023 is voor de cluster Rijntakken.
Inventarisatie overgangsrecht Omgevingswet met betrekking tot de Wet bodembescherming
We bekijken welke taken uit de Wet bodembescherming volgens het overgangsrecht van de Omgevingswet bij de provincie blijven. Hierin moeten we keuzes maken, en hiervan is mede afhankelijk hoeveel medewerkers de afdeling VVHH nodig heeft om deze taken te kunnen blijven uitvoeren.
Bijdrage aan de actualisatie van de UHS
De afdeling zal een inhoudelijke bijdrage leveren aan de actualisatie van de UHS. Die bijdrage bestaat in principe uit het uitvoeren van een risicoanalyse voor alle taakvelden, op basis waarvan bijvoorbeeld de toezichtfrequentie wordt vastgesteld. Verder kan die bijdrage bestaan uit doelen ontwikkelen voor de actualiteit van vergunningen.
Risico-inschatting ten behoeve van toezicht op de drinkwaterreserveringsgebieden
Voor de drinkwaterreserveringsgebieden (voorheen ASV-gebieden: Aanvullende Strategische Voorraden) is nog geen risico-inschatting opgesteld naar de activiteiten in en de kwetsbaarheid van deze gebieden. De planning en de hoeveelheid van toezichtbezoeken hangen van de risico-inschatting af. Vandaar dat die eerst uitgevoerd moet worden. Dit gebeurt samen met de ODRA.
Voorbereiden op de wettelijke verplichtingen Basisregistratie Ondergrond (BRO)
In de voorbereiding op de BRO moeten de Gelderse data (grondwateronttrekking en grondwatergebruik) op orde worden gebracht en gehouden, als voorportaal van de BRO- aanlevering.
Toezicht op industriële onttrekkingen van grondwater voor menselijke consumptie
Controle van de nieuwe vergunningsvoorschriften bij industriële onttrekkingen voor menselijke consumptie (met name de monitoring) is van belang vanuit de KRW-verplichting. De onttrekkingsgegevens moeten daarnaast worden geregistreerd in een database. De inzet van toezicht en handhaving op de naleving van de vergunningvoorschriften voor dit type van onttrekkingen, hangt af van de beschikbare capaciteit en van de prioriteit ten opzichte van andere onttrekkingen.
Bijdrage aan de actualisatie van het ontgrondingenbeleid
Van de afdeling VVHH wordt een bijdrage verwacht bij de actualisatie van het ontgrondingenbeleid. Het gaat dan met name om de inzet van de expertise van vergunningverleners en handhavers die is opgebouwd bij de dagelijkse omgang met vergunningaanvragen en met initiatiefnemers. Maar ook wordt een bijdrage verwacht van de juristen die betrokken zijn bij ontgrondingprocedures.
Coördinatie samenwerking groene handhaving
Het gaat om de aandachtsvelden: vrije veldtoezicht, toezicht in Natura 2000-gebieden en het onderwerp natuur in omgevingsvergunningen. Hoofdzakelijk betreft het invulling geven aan de samenwerking met gemeenten en omgevingsdiensten. Over de in te zetten capaciteit zijn landelijk afspraken gemaakt.
Projecten bedrijfsvoering
Bedrijfsvoeringprojecten ondersteunen de kerntaak van de afdeling:
- het zaaksysteem geschikt maken voor meer bestandstypen
- analyse hoe gebiedsgericht werken te implementeren in systemen
- het opzetten van een managementinformatiesysteem en dashboard
- het ontwikkelen van een systeem voor risicogericht toezicht
- robotisering/automatisering van administratieve taken
- het vervangen van de applicatie voor het controleren van zwemwaterkwaliteitsgegevens
- het testen van een productieomgeving met onze partners vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet
Operationeel beleid Stikstof
In 2023 zullen we bijdragen aan de beleidsvoorbereiding van Aerius, het programma waarmee stikstofdepositie wordt berekend. Daarnaast vervullen we een schakelfunctie ten behoeve van de verder te ontwikkelen werkwijze Gelderse Maatregelen Stikstof (GMS).