Accessibility options
Autoplay videos / GIFs
11/29
  • Pages
01 Home
02 Samenvatting
03 Inleiding
04 Algemeen
05 VTH-taken
06 Prioriteiten
07 Kerntaken
08 Kerntaak duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
09 Zwemwater
10 Grondwaterbescherming
11 Kwantitatief grondwaterbeheer
12 Luchtvaart
13 Speciale taken voor omgevingsdiensten
14 Kerntaak milieu, energie en klimaat
15 Complexe bedrijven
16 Aandachtsbedrijven
17 Brzo bedrijven
18 Stiltegebieden
19 Ontgrondingen
20 Bodemsanering
21 Vuurwerkevenementen
22 Speciale taken
23 Kerntaak vitaal platteland, natuurbeheer & ontwikkeling natuurgebieden
24 Natura 2000
25 Planten en dieren
26 Bos, houtwallen en singels
27 Faunabeheer
28 Projecten
29 Bijlagen

Kwantitatief grondwaterbeheer

Kwantitatief grondwaterbeheer (de Waterwet)

We beschermen de aanwezige hoeveelheid grondwater door middel van het inzetten van de instrumenten die de Waterwet ons biedt. We behandelen vergunningaanvragen, beoordelen en registreren de hoeveelheden onttrokken grondwater en houden toezicht op de naleving van de voorschriften van de vergunning. Dit doen we voor onttrekkingen voor industriële toepassingen van meer dan 150.000 m3 per jaar, voor onttrekkingen voor de openbare drinkwatervoorziening en voor onttrekkingen van open bodemenergiesystemen.

De bezetting is nu op volle sterkte. Nu is het zaak om alle achterstanden bij vergunningverlening zo snel mogelijk weg te werken. Bij handhaving is ook extra personeel gekomen, waardoor we meer tijd hebben om preventief toezicht uit te voeren. Met name de druk op waterverbruik in verband met droogte vraagt om extra aandacht bij onttrekkingen voor industriële toepassingen (waterbesparingsplannen). is een plan van aanpak om werk te maken van waterbesparingsplannen om invulling te geven aan motie 87. In de eerste helft van 2023 gaan programmering en VVHH aan de slag met het opstellen van het beleidskader voor beoordeling conform bestuurlijke gekozen richting. Mogelijk in afstemming met andere provincies via het IPO. Dan kunnen we de bestaande waterbesparingsplannen analyseren aan de hand van het nieuwe kader. Daarnakunnen we starten met het intrekken van de overruimte. We zullen dan circa 10 vergunningen aanpassen per jaar vanaf 2024.

Ook bodemenergiesystemen verdienen de aandacht. In het verleden hebben we niet veel toezicht uitgevoerd. De laatste jaren is dit aanzienlijk verbeterd, maar nog steeds controleren we niet alle systemen elke 3 jaar. Met een goede structuur, goede planning en met regelmaat een evaluatie kunnen we ook hier mooie resultaten behalen.

In 2022 zijn de laatste vereiste aanpassingen aan de onttrekkingsvergunningen waarmee we voldoen aan de verplichtingen vanuit de Basisregistratie Ondergrond (BRO). Dit betekent dat we onder andere aangepaste vergunningsvoorwaarden worden opnemen om de verplichte aanlevering van diverse BRO-‘registratieobjecten’ mogelijk te maken. Het gaat dan bijvoorbeeld om monitoringsgegevens en gegevens over de grondwatergebruikinstallatie en over de daarmee onttrokken hoeveelheid grondwater per jaar. We werken in 2023 door aan een plan om in 2023 de registratie van industriële onttrekkingen inzichtelijk te gaan maken en te houden.

Volgens afspraak uit het RDG (Robuuste Drinkwaterwinning Gelderland) passen we de vergunningen van Vitens aan de huidige omstandigheden aan. We zijn hier in 2021 mee begonnen. Dit loopt door in 2023. We weten hoeveel grondwater onttrokken wordt door inrichtingen die onder onze bevoegdheid vallen.

In juni 2023 treedt de verordening hergebruik effluent in werking (EU/2020/741). Momenteel wordt dat uitgewerkt in Nederlandse wetgeving die in werking treedt gelijktijdig met de Omgevingswet. Dat gaat betekenen dat via een vergunningplicht het mogelijk wordt om onder voorwaarden toestemming te geven voor het irrigeren van landbouwgewassen met gezuiverd stedelijk afvalwater. We hebben de, naar verwachting geringe, aanvragen gemandateerd aan de ODRN. Deze omgevingsdienst zal de aanvragen in 2023 binnen de reguliere opdracht afdoen.

< Terug naar Kerntaak