Accessibility options
Autoplay videos / GIFs
8/33
  • Pages
01 Home
02 Samenvatting
03 Inleiding
04 Algemeen
05 VTH-taken
06 Doelen en prioriteiten
07 Kwaliteit
08 Resultaten prestatie indicatoren
09 Resultaten bestuurs- en strafrecht
10 Samenwerking met VTH-partners
11 Kerntaken
12 Kerntaak duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
13 Zwemwater
14 Grondwaterbescherming
15 Kwantitatief grondwaterbeheer
16 Luchtvaart
17 Kerntaak milieu, energie en klimaat
18 Complexe bedrijven
19 Stiltegebieden
20 Ontgrondingen
21 Bodemsanering
22 Storten buiten inrichtingen
23 Vuurwerkevenementen
24 Speciale taken
25 Kerntaak vitaal platteland, natuurbeheer & ontwikkeling natuurgebieden
26 Natura 2000
27 Planten en dieren
28 Bos, houtwallen en singels
29 Faunabeheer
30 Wnb-breed
31 Projecten
32 Conclusies en aanbevelingen
33 Bijlagen

Resultaten prestatie indicatoren

We gebruikten kritische prestatie-indicatoren (KPI’s) om de prestaties van onze VTH-taak te monitoren, te analyseren en te verbeteren. Haalden we bijvoorbeeld de wettelijke termijnen? Hierna zijn de indicatoren die we gebruiken en de resultaten weergegeven.

Taken door de provinciale organisatie

In de tabel zijn de resultaten van de taken uitgevoerd door de provinciale organisatie opgesomd.

> Tabel 1: Overzicht resultaten KPI’s door de provinciale organisatie uitgevoerd

Toelichting/analyse

Vergunningverlening De ambitie werd niet gehaald. De stikstofproblematiek zorgde ook in 2021 voor achterstanden in de afhandeling van vergunningsaanvragen. Hierdoor zijn de wettelijke termijnen voor ‘stikstof-aanvragen’ niet gehaald. Ook houdt deze KPI geen rekening met de opschorting van termijnen (bij verzoek om aanvullende gegevens) omdat ons systeem dat niet registreert. Dit wordt in 2022 opgelost.

Toezicht en handhaving

De ambitie werd niet gehaald. Fysieke controles werden COVID-19 proof uitgevoerd. Er konden meer fysieke controles plaatsvinden. De focus lag echter dit jaar weer op administratieve controles. Er waren afgelopen jaar meer klachten en meldingen. Doordat deze afgehandeld moesten worden, was er minder tijd voor controles.

Taken door de omgevingsdiensten

De prestatie-indicatoren die we gebruiken voor de taken die de omgevingsdiensten uitvoeren zijn vastgesteld binnen het stelsel van Gelderse omgevingsdiensten samen met de opdrachtgevers. We spraken met alle (landelijke) Brzo-partners af welke indicatoren we gebruiken voor de Brzo-bedrijven. Voor bodemtoezicht, vergunningverlening en handhaving en voor vuurwerkevenementen en milieumetingen hebben we zelf indicatoren opgesteld. De resultaten van deze KPI’s staan in deel III: resultaten per kerntaak.

> Tabel 2: Overzicht resultaten KPI’s complexe bedrijven

Toelichting/analyse vergunningverlening

Ook in 2021 heeft de ODRN stappen gezet om de basis verder op orde te krijgen. Eind 2021 was bij 99,1% van de bedrijven bekend of de vergunningen nog actueel en waren er nog 2 dossiers waarbij de uitgebreide actualisatietoets nog moest worden uitgevoerd. Door die toetsen is er een goed overzicht over hoe actueel vergunningen zijn en daarmee inzicht in welke vergunningen moeten worden vernieuwd en welke de hoogste prioriteit hebben. De afgelopen jaren was er een tekort aan vergunningverleners milieu. Daarom heeft de ODRN in het najaar van 2020 een aantal junior vergunningverleners aangenomen. Er is een intensief opleidingsprogramma gestart om junior vergunningverleners op te leiden, te ondersteunen en vergunningverleners van elkaar te laten leren. In de loop van 2021 konden zij aan de slag als zelfstandig vergunningverlener

De wettelijke termijn voor het op tijd afhandelen van vergunningen wordt niet altijd gehaald. Dit komt vooral door:

  • complexe situaties die afstemming en overleg vragen, waarbij de termijn niet wordt opgeschort;
  • onvolledige aanvragen die niet worden geweigerd
  • uitgestelde publicatie van ontwerpbesluiten door de stikstofproblematiek.

Toelichting /analyse toezicht en handhaving

In 2020 is het programma complexe handhaving gestart, waarbij er extra aandacht was voor het verbeteren van de kwaliteit. Ondanks de focus op kwaliteitsverbetering en de COVID-19-pandemie zijn er veel controles uitgevoerd. Met maximale inzet is binnen dit programma uiteindelijk 99% van de geplande controles uitgevoerd. Voor het op tijd uitvoeren van de hercontroles voldoen de omgevingsdiensten net niet aan de norm. Vanaf 2021 meet de ODRA ook of hercontroles na een waarschuwing op tijd zijn uitgevoerd. Daarvoor werd dat alleen gedaan bij hercontroles na een handhavingsbesluit.

De behandeling van klachten blijft aandacht vragen. Op de website van de ODRA staat informatie over de bedrijven waarover veel klachten binnenkomen.

Brzo-toezicht

Bij de Brzo-bedrijven ligt de prioriteit bij de aangekondigde gezamenlijke inspecties met de Nederlandse Arbeidsinspectie, de veiligheidsregio’s en de waterkwaliteitsbeheerders. We voerden in 2021 door COVID-19 aangepaste inspecties uit en volgden hierbij de landelijk afgesproken richtlijn. Vanaf maart 2021 waren er naast de RIVM-maatregelen geen restricties meer. Toch werden ook daarna om diverse COVID gerelateerde redenen, nog (deels) digitale inspecties uitgevoerd. Ook voerden de toezichthouders weinig onaangekondigde inspecties uit.

Het op tijd verzenden van Brzo-rapporten aan de bedrijven blijft iets achter bij de ambitie. We plaatsten de kanttekening dat de ODRN ook afhankelijk is van de tijdige deelbijdragen van de andere inspectiepartners, met name de Nederlandse Arbeidsinspectie en de veiligheidsregio’s. Landelijk wordt hiervoor een KPI van 80% gehanteerd.

< Terug naar Algemeen