Accessibility options
Autoplay videos / GIFs
20/33
  • Pages
01 Home
02 Samenvatting
03 Inleiding
04 Algemeen
05 VTH-taken
06 Doelen en prioriteiten
07 Kwaliteit
08 Resultaten prestatie indicatoren
09 Resultaten bestuurs- en strafrecht
10 Samenwerking met VTH-partners
11 Kerntaken
12 Kerntaak duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
13 Zwemwater
14 Grondwaterbescherming
15 Kwantitatief grondwaterbeheer
16 Luchtvaart
17 Kerntaak milieu, energie en klimaat
18 Complexe bedrijven
19 Stiltegebieden
20 Ontgrondingen
21 Bodemsanering
22 Storten buiten inrichtingen
23 Vuurwerkevenementen
24 Speciale taken
25 Kerntaak vitaal platteland, natuurbeheer & ontwikkeling natuurgebieden
26 Natura 2000
27 Planten en dieren
28 Bos, houtwallen en singels
29 Faunabeheer
30 Wnb-breed
31 Projecten
32 Conclusies en aanbevelingen
33 Bijlagen

Ontgrondingen

Ontgrondingen (de Ontgrondingenwet)

VTH-beleidsdoelen De uitvoering van de Ontgrondingenwet (Ogw) is gericht op het toetsen van alle belangen die voortvloeien uit een ontgronding/afgraving. Ook voeren we het provinciaal ontgrondingenbeleid bij zand- en kleiwinningen uit zoals vastgelegd in het Beleidsplan zand- en kleiwinning Gelderland van 6 december 2006.

De cijfers

> Tabel 19: Vergunningverlening ontgrondingenwet
> Tabel 20: Toezicht ontgrondingenwet

* Een toelichting staat in bijlage 2

Naleefgedrag In onderstaande staafdiagrammen en tabel staat het aantal overtredingen per segment weergegeven­­­*. Van geen overtreding (grijs) tot zware overtreding (donkerrood).

> Figuur 15: Naleefgedrag ontgrondingenwet van 2017 tot en met 2021

Analyse/toelichting op de resultaten

Vergunningverlening Door COVID-19 is de economie behoorlijk onder druk komen te staan, maar de ontgrondingsinitiatieven namen zeker niet af. Sterker nog, er wordt ingespeeld op de bouwstoffen die nodig zijn voor woningbouw, zowel landelijk als regionaal. De brancheorganisatie verwacht binnen vijf jaar tekorten van zand en grind om in de behoefte te kunnen voorzien.

Het werd steeds moeilijker om grote ontzandingen in te passen in de omgeving door de druk op de beperkte beschikbare ruimte. We willen dat bij ontgrondingen wordt gewerkt aan gewenste functies, zoals natuurontwikkeling, rivierverruiming, recreatie, wonen aan het water en waterberging. Het ontgrondingsinitiatief was vaak in strijd met deze natuurdoelen, ruimtelijke kwaliteit of landschapsdoelen. Er was steeds meer afstemming nodig, omdat de problemen in het vooroverleg over vergunningsaanvragen uitgebreid worden besproken. De werkdruk en de werkvoorraad liepen daardoor behoorlijk op.

Vooroverleg en aansturing worden steeds belangrijker, ook in de voorbereiding op de Omgevingswet waarin de proceduretijd behoorlijk wordt verkort en participatie met omgeving en stakeholders steeds belangrijker wordt. In 2021 voerden we vooroverleg over enkele grote zand- en kleiwinprojecten met bijbehorende gebiedsontwikkeling. Ook helpen we initiatiefnemers met informatie over het vergunningverleningsproces en geven we zo nodig advies over de procedures. Bij grootschalige complexe zandwinningen is dit een intensief traject. Bij dergelijke ontgrondingen voeren wij het provinciaal ontgrondingenbeleid bij zand- en kleiwinningen uit zoals vastgelegd in het “Beleidsplan zand- en kleiwinning Gelderland” van 6 december 2006. Daarbij kijken we wat de maatschappelijke meerwaarde is van een ontgronding en bijbehorende inrichting. We beoordelen of de ontgronding het gebied ruimtelijk en ecologisch verbetert en of deze voldoende bijdraagt aan de geplande functies in het gebied. Ook moet voor deze grotere ontgrondingsactiviteiten een MER-procedure worden doorlopen en vindt vaak coördinatie van de procedure plaats vanuit de Ontgrondingenwet. Dit alles vergde in 2021 extra capaciteit.

Handhaving

Bij de ontgrondingen zijn voor het overgrote deel maar een beperkt aantal grote partijen actief. Omdat we hen geregeld bezoeken, zijn de partijen goed op de hoogte van de voorschriften. De naleving was goed en blijft goed. Voordat de werkzaamheden beginnen, beoordelen we een werkplan waarin we de werkwijze en de gemaakte afspraken laten vastleggen. Zo ontstaat er tijdens de uitvoering geen discussie meer.

< Terug naar Kerntaak