Natura 2000-gebieden
De Wet natuurbescherming
Het doel van de Wet natuurbescherming (Wnb) is de biodiversiteit in Nederland beschermen. Dit geldt voor gebieden, soorten en houtopstanden. Er zijn steeds meer complexe projecten waarbij bescherming van gebieden, soorten, én houtopstanden een rol speelt.
Natura 2000-gebieden (gebiedsbescherming)
VTH-beleidsdoelen
Samen met partners werkten we aan het behoud en de ontwikkeling van de Natura 2000-gebieden. We hebben dit ook vastgelegd in de beheerplannen. We willen de bos- en natuurwaarden behouden, versterken en ontwikkelen. We nemen extra maatregelen om de kwetsbare natuurwaarden van de Natura2000-gebieden te versterken. We stellen ook handhavingsplannen op voor de Natura2000 gebieden. We onderzoeken daarin of er meer handhaving nodig is of dat andere acties nodig zijn en maken afspraken met de partners over de uitvoering. Op basis van de handhavingsplannen voor de Achterhoekse Natura 2000-gebieden is in 2021 een start gemaakt met communicatie en inrichtingsmaatregelen in Bekendelle in relatie tot de (te) hoge recreatiedruk. We maakten afspraken met de partners van de samenwerking in de groene handhaving voor extra toezicht op het moment dat de inrichtingsmaatregelen zijn afgerond. In 2021 zijn we begonnen met het opstellen van het handhavingsplan Veluwe.
De cijfers
* Een toelichting staat in bijlage 2
Naleefgedrag stikstof In onderstaande staafdiagrammen en tabel staat het aantal overtredingen per segment weergegeven . Van geen overtreding (grijs) tot zware overtreding (donkerrood).
De toelichting/analyse
De werkvoorraad is in 2021 afgenomen, maar was nog steeds groot. Er was nog steeds een grote werkvoorraad aanvragen Wnb. Het ging om een werkvoorraad van zo’n 950 aanvragen, waarvan bij ongeveer 700 stikstof een rol speelt. Dit had tot gevolg dat we de termijnen niet haalden en initiatieven vertraging opliepen. In 2022 zal een intensieve inhaalslag plaatsvinden, geïsoleerd van het reguliere werk, waardoor de achterstand van de werkvoorraad vergunningbesluiten Wnb halverwege 2022 is weggewerkt.
De Werkwijze
We namen opnieuw organisatorische maatregelen om de doorloop van vergunningaanvragen te versnellen en de onderlinge samenwerking te verbeteren.
- Het stikstofloket is in de zomer van 2021 opgeheven en alle vragen en verzoeken worden weer door het team opgepakt en beantwoord.
- Door Covid-19 zijn we gestopt met de fysieke bijeenkomsten met gemeenten en adviesbureaus om kennis te delen. Er waren in de eerste helft van het jaar wel een aantal digitale bijeenkomsten. De provinciale website is verbeterd. Behalve op deze website kan men ook terecht op de website van BIJ12 voor informatie over vergunningverlening en indieningsvereisten.
- De focus bij vergunningverlening ligt geheel op het afhandelen van aanvragen; we vermijden e zo veel mogelijk vooroverleg. We behandelden aanvragen in principe op volgorde van binnenkomst. Echter, zolang de werkvoorraad dat noodzakelijk maakt, prioriteren we als volgt (besluit 7 april 2020 PS2020-228):
- grote evenementen (voor zover nog relevant dit jaar);
- projecten die passen in essentiële doelen (zoals wonen, dijken, drinkwater, projecten die direct positief bijdragen aan economie in relatie tot schade door Covid-19);
- projecten die passen in de beleidsambities (zoals energietransitie, legaliseren provinciale inrichtingen);
- overige aanvragen die niet dringend zijn (zoals mountainbikeroutes en fietspad verbreden) of kunnen wachten omdat uitvoering pas over langere tijd is voorzien (>2 jaar). Vergunningverleners deden dit strikt zakelijk. Ze besteedden nauwelijks tijd en ruimte aan mee denken om aanvragen ‘vergunbaar’ te maken. Ze beoordeelden de ingediende aanvragen en dat leidde tot een positieve weigering, eventueel een vergunning, een brief dat de aanvraag moest worden gewijzigd of aangevuld, of tot een directe weigering.
- Op initiatief van gedeputeerde Peter Drenth begonnen we met de effectgerichte en risico-gestuurde Gelderse aanpak. Dit houdt in dat aanvragen met grotere effecten en / of risico’s meer aandacht krijgen en projecten met kleinere effecten en risico’s sneller worden afgehandeld. Hiervoor combineren we de gezamenlijke denkkracht van het Wnb-vergunningenteam met de Gelderse omgevingsdiensten en dan met name de specialisten van de ODRN. Hierbij volgen we de goede ideeën van BIJ12 en volgen we ons eigen pad om tot versnelling te komen als BIJ12 nog niet zo ver is. Door de integrale aanpak waren we eind 2021 en begin 2022 de enige provincie die het is gelukt om in het verleden verleende vergunningen duurzaam in stand te houden.
* Een toelichting staat in bijlage 2
Naleefgedrag stikstof In onderstaande staafdiagrammen en tabel staat het aantal overtredingen per segment weergegeven . Van geen overtreding (grijs) tot zware overtreding (donkerrood).
De toelichting/analyse Het aantal overtredingen was procentueel lager dan in 2020. Ook het aantal zware overtredingen is in percentage afgenomen. We traden op in overeenstemming met de LHS.