Luchtvaart
Luchtvaart (de Wet luchtvaart)
VTH-beleidsdoelen
We zijn bevoegd om luchthavenbesluiten (LHB) en luchthavenregelingen (LHR) vast te stellen. LHB door Provinciale Staten en LHR door Gedeputeerde Staten. Daarnaast kunnen we een ontheffing verlenen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik (TUG) van een terrein dat geen luchthaven is. We ontwikkelden concretere toetsingskaders voor de TUG-ontheffingen. Een TUG-ontheffing verlenen we niet voor opstijgen en landen in het Gelders Natuurnetwerk (GNN), Groene Ontwikkelzone (GO) of stiltegebieden (tenzij geen verstoring en noodzakelijk). De focus in onze Omgevingsvisie ligt op de uitvoering van de Wet luchtvaart. Voor de luchtvaartzaken die niet expliciet benoemd zijn in de Omgevingsvisie geldt nog steeds het beleid in de nota “Omgevingsbeleid luchtvaartterreinen Gelderland”. Dit beleid is op 27 mei 2009 vastgesteld door Provinciale Staten. Dit beleid houdt kort gezegd in: consolidatie van de bestaande rechten.
De cijfers
De toelichting/analyse
Voor luchthaven Teuge geldt de ministeriële omzettingsregeling uit 2010. De luchthaven heeft halverwege 2020 een aanvraag voor een luchthavenbesluit (LHB) en een vergunning Wet natuurbescherming ingediend. Op beide aanvragen wordt in 2022 een besluit genomen door respectievelijk Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten.
We handelden alle binnengekomen aanvragen voor een TUG-ontheffing af binnen de gestelde termijnen.
De klachten die bij ons werden ingediend over de kleine luchtvaart richtten zich bijna allemaal op geluidhinder en privacy verstoring als gevolg van vliegverkeer. Het Rijk is bevoegd gezag voor het gebruik van het luchtruim. Onze handhavingsbevoegdheid beperkt zich tot de landzijdige aspecten, oftewel opstijgen en landen. Tijdens de controles zijn geen overtredingen vastgesteld. De samenwerking met het regionale aanspreekpunt voor kleine luchtvaart-zaken bij de afdeling Luchtvaarttoezicht van de Nationale Eenheid Politie is goed.