Accessibility options
Autoplay videos / GIFs
24/29
  • Pages
01 Home
02 Samenvatting
03 Inleiding
04 Algemeen
05 VTH-taken
06 Ontwikkelingen
07 Doelstelling kerntaken
08 Prioriteiten
09 Kerntaken
10 Kerntaak duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
11 Zwemwater
12 Grondwaterbescherming
13 Kwantitatief grondwaterbeheer
14 Luchtvaart
15 Kerntaak milieu, energie en klimaat
16 Complexe bedrijven
17 Brzo bedrijven
18 Stiltegebieden
19 Ontgrondingen
20 Bodemsanering
21 Vuurwerkevenementen
22 Speciale taken
23 Kerntaak vitaal platteland, natuurbeheer & ontwikkeling natuurgebieden
24 Natura 2000
25 Planten en dieren
26 Bos, houtwallen en singels
27 Faunabeheer
28 Projecten
29 Bijlagen

Natura 2000-gebieden

De Wet natuurbescherming

Het doel van de Wet natuurbescherming (Wnb) is de biodiversiteit in Nederland beschermen. Dit geldt voor gebieden, soorten en houtopstanden.

We beschikken over een kaart met daarop de locaties waarover we Wnb-meldingen krijgen en de locaties waarvoor vergunningen en ontheffingen gelden. Ook laten we hierop de plekken zien waar mitigerende en compenserende maatregelen worden getroffen.

Natura 2000-gebieden (gebiedsbescherming)

Er is voor elk Natura 2000-gebied een ‘beheerplan’. Hierin staat de huidige situatie van het gebied en de gewenste ontwikkelingsmogelijkheden voor de lange termijn. Er staan concrete maatregelen in voor zes jaar om de natuur te herstellen en te beschermen. De beheerplannen bieden ook een kader voor vergunningverlening en handhaving. De handhaving wordt verder uitgewerkt in het handhavingsplan.

Het N2000 Handhavingsplan Achterhoekse gebieden is klaar. In 2022 gaan we samen met partners handhaven op basis van dit handhavingsplan. Tevens zorgen we ervoor dat in 2022 een Handhavingsplan voor het N2000-gebied Veluwe tot stand komt.

Het effect van eerdergenoemde stikstof besluit is groot. De rechtspraak rondom stikstof blijft in ontwikkeling waardoor we in 2021 vaak nog achter de feiten bleven aanlopen. Ook de berekeningswijze voor stikstofdepositie (Aerius) wordt jaarlijks nog aangepast. De geringere mogelijkheden voor extern salderen maakten het in 2021 lastig om tot vergunbare aanvragen te komen.

De geschetste situatie en permanente ontwikkelingen leiden tot een voor 2022 slecht in te schatten effect op het aantal vergunningaanvragen en handhavingsverzoeken, en op de snelheid waarmee we die kunnen afdoen. We hebben in 2021 een extern bureau ingeschakeld om ons te adviseren met welke verbeteringen in werkproces en beleid, we de uitvoering kunnen versnellen. Deze aanbevelingen worden in 2022 geïmplementeerd in ons werkproces.

Door deze situatie en permanente ontwikkelingen kunnen we slecht inschatten hoeveel vergunningaanvragen en handhavingsverzoeken we in 2022 gaan krijgen en hoe snel we die kunnen behandelen. We hebben in 2021 een extern bureau ingeschakeld om ons te adviseren over verbeteringen in werkproces en beleid, waarmee we de uitvoering kunnen versnellen. Deze aanbevelingen worden in 2022 doorgevoerd in ons werkproces.

< Terug naar Kerntaak