Accessibility options
Autoplay videos / GIFs
  • Pages
01 Home
02 Samenvatting
03 Inleiding
04 Algemeen
05 Ontwikkelingen
06 Prioriteiten
07 Kwaliteit
08 Kritische prestatie indicatoren
09 Resultaten bestuurs- en strafrecht
10 Kerntaken
11 Kerntaak duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
12 Zwemwater
13 Grondwaterbescherming
14 Kwantitatief grondwaterbeheer
15 Luchtvaart
16 Kerntaak milieu, energie en klimaat
17 Complexe bedrijven
18 Stiltegebieden
19 Ontgrondingen
20 Bodembescherming
21 Storten buiten inrichtingen
22 Vuurwerkevenementen
23 Overige taken
24 Kerntaak vitaal platteland, natuurbeheer & ontwikkeling natuurgebieden
25 Wet natuurbescherming
26 Planten en dieren
27 Bos, houtwallen en singels
28 Faunabeheer
29 Projecten en programma’s
30 Conclusies en aanbevelingen
31 Bijlagen

Resultaten bestuurs- en strafrecht

Bezwaar- en beroepsprocedures

Belanghebbenden kunnen bezwaar en beroep aantekenen tegen onze besluiten. In deze paragraaf worden de cijfers met betrekking tot deze procedures uiteengezet.

Procedures provinciale organisatie

In onderstaande tabel staat hoe vaak bezwaar en beroep is ingesteld en wat daarvan de uitkomst was. Bij juridische vragen zijn geen bezwaar- en beroepsprocedures.

> Tabel 9: beroep en bezwaar, taken uitgevoerd door de provincie

Procedures omgevingsdiensten

ODRA en ODRN (vanaf 2022) voeren bezwaar- en beroepsprocedures die spelen bij complexe bedrijven en bodem- en vuurwerktaken. ODRN voert deze uit op het gebied van vergunningverlening en procedures bij Brzo-bedrijven, ODRA bij de overige procedures.

> Tabel 10: aantal afgeronde bezwaar-, beroeps- en hogerberoepsprocedures
> Tabel 11: overzicht resultaten bezwaar- en beroepsprocedures

Bestuursrechtelijke handhaving

Bij bestuurlijk toezicht en handhaving staat het voorkomen van en het oplossen van de overtredingen voorop. Als er toch een overtreding wordt vastgesteld, is het doel van bestuurlijke handhaving om deze situatie ongedaan te maken. Als na hercontrole de overtreding voortduurt, leggen we een last onder dwangsom (LOD) of last onder bestuursdwang (LOB) op. Dit is afhankelijk van de plek in de interventiematrix (voor uitleg zie bijlage 3).

In ernstige situaties legt de buitengewoon opsporingsambtenaar daarnaast een bestuurlijke strafbeschikking milieu (Bsbm) of proces-verbaal (paragraaf 8.3) op. De ODRA en ODRN hebben geen bestuurlijke strafbeschikking opgelegd, aangezien dit instrument niet geschikt bleek voor de complexe Wabo-taken.

Provinciale organisatie

In onderstaande tabel staat hoe vaak VVHH in 2022 bestuursrechtelijk heeft gehandhaafd.

> Tabel 12: overzicht bestuursrechtelijke handhaving provinciale organisatie

Omgevingsdiensten

De omgevingsdiensten hebben het mandaat om handhavend op te treden bij complexe bedrijven. Hieronder staan de aantallen zaken in de afgelopen jaren.

> Tabel 13: overzicht (voornemen tot) handhaving bij complexe bedrijven

Toelichting

Er was sprake van een lichte stijging van het aantal handhavingsbeschikkingen, doordat er ‘scherper aan de wind’ is gevaren. Door hercontroles niet op tijd uit te voeren en capaciteitsproblemen duurde het eerder bijvoorbeeld relatief lang voordat voornemens last onder dwangsom werden opgesteld wanneer overtredingen niet waren opgeheven. In 2022 is extra inzet gedaan om dit te versnellen.

Strafrechtelijke handhaving

Het strafrecht ligt primair bij het Openbaar Ministerie (OM). De instrumenten van het strafrecht zijn vooral gericht op overtredingen stoppen, herhaling voorkomen, de overtreder straffen en het wederrechtelijk genoten (economisch) voordeel wegnemen. Op basis van de beoordeling van de overtreding met de interventiematrix en de afweging van de verzwarende aspecten, besluiten we weloverwogen of we het bestuurs- én strafrecht of alleen het strafrecht inzetten.

Er zijn handhavers aangewezen als buitengewoon opsporingsambtenaar (boa), in dienst van de provincie of van de omgevingsdiensten. Samen met de boa’s van natuurbeheerders en particuliere landgoedeigenaren houden zij ook toezicht in het buitengebied. Tussen de omgevingsdiensten en de strafrechtpartners (OM, politie) is op verschillende niveaus overleg. De toezichthouders hebben sinds 2020 vaste aanspreekpunten bij ODRA die korte lijnen hebben met politie en het Openbaar Ministerie. Daardoor is de afstemming met het strafrecht gemakkelijker. De boa’s beoordelen of een situatie strafrechtelijk opgevolgd moet worden en geven dergelijke situaties door aan het OM. Het is aan het OM om een proces-verbaal op te stellen. Het aantal processen-verbaal voor de Wabo-taken is niet bekend. Vanuit de taken van VVHH zijn er 52 processen-verbaal opgemaakt, waarvan 49 voor natuur.

Juridische verzoeken

Een inwoner kan met een beroep op de Wet open overheid (Woo) een verzoek indienen om bepaalde informatie te verkrijgen. Ook kan een inwoner die hinder ondervindt of misstanden ziet waartegen kennelijk niet wordt opgetreden, een handhavingsverzoek indienen. Van deze mogelijkheden is ook in 2022 gebruik gemaakt.

Provinciale organisatie

> Tabel 14: juridische verzoeken aan de provinciale organisatie

Toelichting

De afgelopen jaren stijgt het aantal Woo-verzoeken (voorheen Wob-verzoeken). Dit zorgt voor extra druk op de uitvoering. In 2021 waren er 24 handhavingsverzoeken met resultaat. In 2022 waren dat er 105. Je ziet hier ook een stijging in het aantal handhavingsverzoeken.

Omgevingsdiensten

> Tabel 15: verzoeken complexe bedrijven aan de omgevingsdiensten

Toelichting

Het aantal Woo-verzoeken en handhavingsverzoeken is vergelijkbaar met of lager dan afgelopen jaren.

< Terug naar Algemeen