Accessibility options
Autoplay videos / GIFs
  • Pages
01 Home
02 Samenvatting
03 Inleiding
04 Algemeen
05 Ontwikkelingen
06 Prioriteiten
07 Kwaliteit
08 Kritische prestatie indicatoren
09 Resultaten bestuurs- en strafrecht
10 Kerntaken
11 Kerntaak duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer
12 Zwemwater
13 Grondwaterbescherming
14 Kwantitatief grondwaterbeheer
15 Luchtvaart
16 Kerntaak milieu, energie en klimaat
17 Complexe bedrijven
18 Stiltegebieden
19 Ontgrondingen
20 Bodembescherming
21 Storten buiten inrichtingen
22 Vuurwerkevenementen
23 Overige taken
24 Kerntaak vitaal platteland, natuurbeheer & ontwikkeling natuurgebieden
25 Wet natuurbescherming
26 Planten en dieren
27 Bos, houtwallen en singels
28 Faunabeheer
29 Projecten en programma’s
30 Conclusies en aanbevelingen
31 Bijlagen

Kritische prestatie indicatoren

De samenleving verwacht dat de provincie VTH professioneel en goed uitvoert. Daarom gebruiken we de kritische prestatie-indicatoren (KPI’s) om de prestaties te volgen.

KPI’s provinciale organisatie

In onderstaande tabel staan de resultaten van de KPI’s van de interne organisatie VVHH.

> Tabel 7: resultaten KPI’s provinciale organisatie

KPI’s omgevingsdiensten

De prestatie-indicatoren voor de omgevingsdiensten zijn samen met de opdrachtgevers vastgesteld binnen het Gelders Stelsel van Omgevingsdiensten. Voor de Brzo-bedrijven is met alle (landelijke) Brzo-partners afgesproken welke indicatoren gebruikt worden. Voor bodemtoezicht, vergunningverlening en handhaving en voor vuurwerkevenementen en milieumetingen heeft de provincie zelf indicatoren opgesteld. De resultaten hiervan staan in deel II: resultaten per kerntaak.

> Tabel 8: overzicht resultaten KPI’s complexe bedrijven

Toelichting vergunningverlening

De norm is niet gehaald vanwege:

  • complexiteit van sommige uitgebreide procedures waarvoor veel afstemming vereist is met externe partijen;
  • beperkte kwaliteit van de vergunningaanvraag, waardoor meer afstemming met de aanvrager plaatsvindt en daarmee ook vertraging;
  • koppeling van de Wabo-/Wnb-aanvragen; vertraging bij Wnb-aanvraag levert ook vertraging op bij Wabo-aanvraag;
  • beperkte capaciteit op gebied van luchtexpertise, waar stikstof onderdeel van uitmaakt, en van ervaren vergunningverleners vanwege de krappe arbeidsmarkt.

Toelichting handhaving complexe bedrijven

De meeste controles zijn zoals gepland uitgevoerd. Hercontroles (binnen 3 weken nadat de overtreding moet zijn gestopt) worden op tijd gedaan bij handhavingstrajecten (28 overtredingen, 96% op tijd). Hercontroles die niet op tijd zijn gedaan waren er vooral bij een eerste constatering en waarschuwing van een overtreding (237 overtredingen, 40% op tijd). Hieronder staan redenen voor latere hercontroles:

  • De toezichthouder doet de hercontrole bij de eerstvolgende geplande controle, die later is dan de termijn die is gesteld.
  • Het bedrijf stuurt gegevens op waaruit opgemaakt kan worden dat de overtreding is opgeheven, maar dit wordt niet op tijd gecontroleerd.
  • Er is sprake van onvolledige registratie.

Er is een project gestart om de resultaten te verbeteren. Overigens worden niet altijd termijnen gesteld in de brieven of hercontroles gepland, omdat het bedrijf de overtreding direct kan of moet stoppen en de waarschuwing of het handhavingstraject preventief is. Dit komt bijvoorbeeld vaak voor bij bedrijven die voorschriften over de juiste registratie van afvalstoffen niet zijn nagekomen.

Toelichting Brzo-toezicht

In 2022 zijn diverse vergunningprocedures behandeld. Er lopen meerdere revisietrajecten en een paar oprichtingsvergunningen voor Brzo-bedrijven. De complexiteit van deze procedures zorgt voor een lange doorlooptijd. Aanvragen wijzigen vaak tussentijds en het duurt lang voordat aanvullende gegevens worden geleverd door bedrijven. Zoals eerder beschreven gaan we daarop scherper sturen.

De Brzo-inspecties voor 2022 zijn in oktober 2021 met de inspectiepartners gepland. Bij 3 bedrijven met specifieke problematiek is een extra Brzo-inspectie ingepland. De geplande inspecties zijn allemaal uitgevoerd.

Volgens de risicoanalyse wordt elk Brzo- of RIE-4-bedrijf ten minste eenmaal ingepland. Bijna de helft van de bedrijven heeft ook een tweede controle gekregen. Bedrijven worden meestal ook bezocht na een ongewoon voorval of bij klachten. De ongewone voorvallen worden volgens afspraak gemeld aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Tot slot valt op dat het percentage onaangekondigde controles met 8% laag is. Reden daarvoor is de personele krapte. Het controleren van Brzo- en RIE-4-bedrijven krijgt voorrang. In het geval de krapte aanblijft, is het wellicht aan te raden de norm te verlagen. Dit zal worden gemonitord en waar nodig worden acties opgepakt.

< Terug naar Algemeen