Conclusies en aanbevelingen
Conclusies: professionalisering VTH-uitvoering
In dit hoofdstuk worden kort de belangrijkste ontwikkelingen rondom de professionalisering van de VTH-uitvoering benoemd. In 2022 is een vervolg gegeven aan het Programma Complexe Handhaving en is binnen het Programma Complexe Vergunningverlening hard gewerkt om te zorgen voor een goede afstemming tussen Wabo- en Wnb-vergunningen. Deze programma’s zijn samen met het Programma Aandachtsbedrijven de kern van Samen Sterk. Dit overkoepelende programma ging in 2020 van start met het doel om de samenwerking tussen de uitvoerende partijen zo te verbeteren, dat de kwaliteit van de uitvoering beter wordt. Aan het eind van de coalitieperiode in 2023 wordt de samenwerking die in Samen Sterk wordt gevraagd, geborgd in het reguliere uitvoeringsprogramma. Hierover vindt u meer informatie in de Statenbrief Programma Samen Sterk en VTH-ontwikkelingen (PS2023-339). Belangrijke aandachtspunten voor 2023 zijn:
- het verder verbeteren van de samenwerking, monitoring en datakwaliteit;
- de invoering van de Ow.
Op het gebied van complexe vergunningverlening bestaat inzicht in de werkvoorraad van de vergunningaanvragen en de vergunningen die moeten worden geactualiseerd. De focus en sturing is erop gericht om te zorgen voor een integrale beoordeling van de aanvragen, waarbij de actuele wet- en regelgeving is verwerkt met handhaafbare vergunningvoorschriften. Door de complexiteit van sommige procedures, beperkte kwaliteit van de aanvragen en beperkte beschikbare capaciteit op de arbeidsmarkt, halen we de doelen nog niet helemaal. Er worden korte- en langetermijnmaatregelen getroffen om de oorzaken de komende tijd zo veel mogelijk weg te nemen. Een aantal maatregelen is hieronder genoemd:
- werven van trainees en intensieve begeleiding via een traineeprogramma
- continu uitzetten van vacatures en samenwerking met andere omgevingsdiensten
- in de vergunningprocedures efficiënter werken door een wat zakelijkere houding aan te nemen richting de bedrijven die vergunningen aanvragen en te benadrukken dat de kwaliteit van de aanvragen moet worden verbeterd, zodat de procedure vlotter kan worden doorlopen
Ook bij VVHH worden we geconfronteerd met krapte op de arbeidsmarkt. Daardoor is sprake van veel inhuur. We zijn in 2023 op zoek naar structurele oplossingen.
Binnen het VTH-veld werken we aan de hand van de VTH-beleidscyclus, de BIG-8 (zie figuur 23 in bijlage 2). Vanaf 2022 verbeteren we de verbinding tussen de uitvoerende partijen en de provinciale beleidsprogramma’s. In de Uitvoerings- en Handhavingsstrategie (UHS) wordt aangegeven welke doelen worden gesteld bij de VTH-uitvoering. Een probleem waar we tegenaan lopen is dat beleidskaders ontbreken of onvoldoende uitvoerbaar zijn. Hierdoor ontbreekt de sturing vanuit beleid, waardoor deze doelstellingen ook niet vertaald kunnen worden naar de UHS. Als onderdeel van het opstellen van de UHS worden gesprekken gevoerd tussen beleid en uitvoering. Deze gesprekken zijn nodig om de beleidscyclus daadwerkelijk te sluiten. De uitvoering heeft behoefte aan een handelingskader. Hier wordt hier bij de vaststelling van de UHS en de jaarlijkse evaluatie hiervan aandacht aan gegeven. Een van de stappen binnen de BIG-8 is het monitoren van de uitvoering. Binnen de bedrijfsvoering van VVHH wordt hard gewerkt aan versterking van de basisregistraties, analysemogelijkheden en dashboard, zodat de monitoring en de daarop volgende sturing van de werkprocessen, verder kan worden versterkt. Door het eerdergenoemde ontbreken van beleidskaders kan niet gerapporteerd worden op het behalen van beleidsdoelstellingen. Beleidskaders en beleidsdoelstellingen zijn een essentieel onderdeel om de bijdrage van de VTH-uitvoering in de leefomgeving te kunnen monitoren (outcomegericht sturen).
Naast uitdagingen in de bedrijfsvoering komen er ook nieuwe ontwikkelingen op VVHH af. Zo hebben Provinciale Staten in 2022 moties vastgesteld (bijvoorbeeld Motie 87). Hier moet invulling aan worden gegeven in 2023.