Vooruitblik
Vooruitblik
Vooruitkijken naar nóg betere bereikbaarheid
Met 2,5 miljard euro investeert het Rijk fors in de ontsluiting van nieuwe woonwijken in Nederland. Een stevige stap, waar we blij mee zijn. Tegelijk weten we: dit is pas het begin. In Gelderland worden tot 2035 tienduizenden woningen gebouwd. En ook op het gebied van mobiliteit is er nog veel werk te doen.
Investeer nu, om later niet in de problemen te komen
We bouwen, maar we lopen ook vast
De projecten die nu klaarstaan zijn een goed begin en zijn hoe dan ook nodig. Maar ze lossen niet alles op. Het rijkswegennet in Gelderland kampt met knelpunten. Belangrijke snelwegprojecten liggen vooralsnog stil, zoals A1/A28 Hoevelaken, A1/A30 Barneveld en A2 Deil–Vught. Als verbindingsprovincie tussen Rotterdam, Schiphol en het Roergebied zijn dit cruciale schakels. Gelderland rekent erop dat deze projecten snel weer op gang komen.
Goed nieuws: ViA15 kan door
De Raad van State heeft de bezwaren tegen de doortrekking van de A15 en de verbreding van de A12 (ViA15) ongegrond verklaard. Dat betekent dat de schop de grond in kan. Het Rijk heeft toegezegd de meerkosten op zich te nemen. Een belangrijke stap voor de bereikbaarheid van de haven Rotterdam, de regio Arnhem-Nijmegen en de Achterhoek.
Het spoor kraakt
Met meer treinen op de Veluwelijn zetten we een eerste stap, maar andere delen van het spoor lopen tegen hun grens aan. De spoorlijn tussen Utrecht, Arnhem en Duitsland heeft flinke investeringen nodig, net als de trajecten Arnhem–Nijmegen en Nijmegen–Den Bosch/Eindhoven. Zonder ingrepen dreigt vertraging voor reizigers en vervoer.
Ook regionaal is actie nodig
De verkeersdrukte op regionale wegen neemt snel toe. Zonder slimme ingrepen komen straks ook de rijkswegen vast te staan. Er zijn meer investeringen nodig in fietsroutes, openbaar vervoer en het wegennet. Vooral in de zuidelijke Foodvalley, Arnhem-Nijmegen, de Liemers en de Stedendriehoek is een gezamenlijke, structurele aanpak nodig. Rijk, provincie, regio en gemeenten moeten hier sámen het verschil maken.
Wat we nu doen, maakt echt verschil. We zijn goed op weg en kijken ernaar uit om ook de komende jaren samen verder te bouwen aan een nóg beter bereikbaar Gelderland.