Veluwelijn
Veluwelijn
De ruggengraat van Noord-Gelderland versterken
Met de bouw van 21.000 nieuwe woningen in de regio Noord-Veluwe en Foodvalley, het gebied tussen de steden Zwolle en Amersfoort, groeit de behoefte aan betrouwbare OV-verbindingen. Door nu te investeren in de frequentieverhoging van de Veluwelijn, het aanleggen van een keervoorziening en het verbeteren van overwegen, zorgen we voor een toekomstbestendige infrastructuur die de regio verbindt en ontlasten we de druk op de A28 en op knooppunt Hoevelaken.

Over het project
Veluwelijn speelt een hoofdrol in de bereikbaarheid van Noord-Gelderland. Op station Harderwijk stappen dagelijks meer dan 5.000 reizigers in of uit; meer dan op sommige Intercitystations. En dat aantal stijgt alleen maar als er straks 21.000 nieuwe woningen bij komen in de regio. Willen we dat de trein aantrekkelijk en beschikbaar blijft, dan moeten we nu in actie komen. Met het project Veluwelijn verhogen we de frequentie op de stations Nijkerk en Harderwijk op werkdagen naar vier keer per uur. Door de Intercity vanuit Amersfoort (Schothorst) door te trekken. Dat betekent: meer zitplaatsen, minder drukte op de perrons en tot 21 minuten tijdswinst voor reizigers tussen Noord-Veluwe, Foodvalley en de Randstad. En: een alternatief voor de dagelijkse file bij Hoevelaken.
Wat levert het op?
De Veluwelijn wordt sterker, sneller en toekomstbestendig. Met een keervoorziening in Harderwijk, een tunnel ter vervanging van een overweg en betere spreiding van reizigers over het netwerk. Dat zorgt voor lucht in het systeem én comfort voor de reiziger. De plannen liggen er, de spoorsector is aan boord, de regio is er klaar voor.
De betrokkenen partijen
ProRail, NS, gemeenten, regio's en provincies werken nauw samen. De regio investeert 35% van de kosten. We vragen het Rijk om het resterende bedrag bij te dragen: 130 miljoen euro. Een logische investering in een project dat aan alle voorwaarden voldoet. En dat morgen al kan starten.