Projecten
Onderwerpen die extra aandacht nodig hebben, pakken we op als project of programma.
Gezamenlijke projecten
Gezamenlijk dashboard
In de eerste helft van 2022 zijn we vanuit het toenmalige programma Samen Sterk met een dashboard gaan werken. Dit dashboard bevat gegevens van de bedrijven die vallen onder onze bevoegdheid. Per bedrijf is informatie weergegeven op het vlak van complexe vergunningverlening, complex toezicht, aandachtbedrijven en de Wnb-vergunning. Met dit gezamenlijke dashboard wordt informatie gedeeld. Dit draagt positief bij aan de samenwerking. Op dit moment onderzoeken we of we dit gezamenlijke dashboard kunnen verbreden naar alle VTH-taken.
Projecten afdeling VTH
Dashboard afdeling VTH
De afdeling VTH heeft eind juni 2023 een eigen dashboard ontwikkeld. Op basis van real-time sturingsinformatie is er nu inzicht in de meest cruciale parameters en deze is vanaf heden beschikbaar voor het management van de afdeling VTH. Dit gaat eerder inzicht geven op het verloop van het werk en om eventuele knelpunten eerder te signaleren en daarop bij te sturen. Deze sturingsinformatie en het dashboard wordt ook in 2024 nog verder geoptimaliseerd.
Aandacht voor preventie
In 2024 gaan we verder met het proactief aanleggen en uitbreiden van een netwerk met interne en externe stakeholders voor de natuurtaak. In de provincie Gelderland gaan we de contacten uitbreiden met woningcorporaties, gemeenten en onder andere organisatoren van evenementen. Het belang van gezonde leefomgeving wordt zo beter onder de aandacht gebracht en mogelijk wordt de werkload intern ook preventief beperkt. Integraal werken tussen beleid en uitvoering wordt hierdoor verder versterkt.
In “koude” fase gaan we met betrokken stakeholders afstemmen welke variabelen van belang zijn om te komen tot acceptabele oplossingen om zo in de “warme fase” snel en adequaat te kunnen handelen; bij opvang asielzoekers bijvoorbeeld komen we zo voor op de golf, ook in afstemming met het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).
Innovatie van toezichtinstrumenten
In 2024 zal een vervolg worden gegeven aan het project ‘verkenning innovatieve toezichtinstrumenten’ waarin wordt vastgesteld of recente technische ontwikkelingen ons efficiency voordelen kunnen opleveren en toegepast kunnen worden binnen toezicht.
Het project zal bestaan uit de volgende stappen:
- inventarisatie van de ideeën om nieuwe technieken (sensoren, satellietwaarnemingen, Artificiële Intelligentie) toe te passen bij het houden van toezicht, met name voor het ‘opsporen’ van illegale situaties;
- uitvoeren van haalbaarheidsonderzoeken waarin wordt vastgesteld welke ideeën realiteitswaarde hebben, gezien bijvoorbeeld de beschikbaarheid van voldoende kwalitatief hoogwaardige informatie;
- als uit een haalbaarheidsonderzoek blijkt dat een idee technisch en organisatorisch haalbaar en zinvol is, zal het worden uitgewerkt tot een functionerend toezichtinstrument.
Voor de inventarisatie van de ideeën en voor de haalbaarheidsonderzoeken zal samenwerking worden gezocht met de provincie Overijssel, waarmee al eerder werd samengewerkt, en met andere relevante partijen. Ook zal daarbij worden teruggevallen op ideeën die in de afgelopen jaren binnen de afdeling VTH zijn gesuggereerd.
De afdeling VTH en de omgevingsdiensten voeren in 2024 het gesprek om samen op te trekken in innovatie.
PAS-melders
In 2024 wordt een doorstart gemaakt met de PAS-melders. We stappen over op legalisatie waar dat mogelijk is.
Projecten ODRA en ODRN
Afstemming milieu, bouw en natuur
In verschillende zaken lopen zowel procedures voor milieu en/of bouw als de natuur. Het is van belang dat deze procedures op elkaar worden afgestemd. De ODRN coördineert de afstemming bij vergunningverlening. Verder adviseren de luchtspecialisten bij de ODRN de vergunningverleners natuur bij het beoordelen van stikstofuitstoot. Daarnaast ondersteunt de ODRN de afstemming tussen de vergunningverleners van de omgevingsvergunning voor milieu en bouw en voor natuur, waardoor zij samen sneller stappen zetten en procedures overzichtelijk blijven. Wanneer er zich problemen voordoen, geëscaleerd naar de gedeputeerde.
Energiebesparing
Energiebesparing via de milieuvergunning van bedrijven is inmiddels onderdeel van de standaardaanpak bij vergunningverlening. Een aantal vergunningen is nog niet geactualiseerd op energie. Onder de Omgevingswet treden energievoorschriften direct in werking en hoeven deze dus niet via de vergunning te worden geregeld. Daarom worden de vergunningen ook niet meer geactualiseerd op energie.
Toezicht op energie bij complexe bedrijven behoort tot de wettelijke taakuitvoering. Om die taak adequaat uit te kunnen voeren moet de vergunning actueel zijn. Op dit punt is de laatste 2 jaar een inhaalslag gemaakt. Vervolgens is besloten in de jaren 2023 en 2024 het toezicht op het aspect energie te intensiveren. Concreet wordt in die 2 jaar bij alle energierelevante bedrijven waarvoor we bevoegd gezag zijn toezicht op het aspect energie uitgevoerd. In 2023 is hiervoor vanuit het beleidsprogramma Energietransitie een aanvullende opdracht verleend aan ODRA en ODRN. In 2023 hebben de ODRA en ODRN ongeveer de helft van de energierelevante bedrijven waar ze het milieutoezicht uitvoeren gecontroleerd op het aspect energie. Dit gaan ze in 2024 voor de andere helft doen. In 2024 voeren ODRN en ODRA bij circa 76 bedrijven een controle uit. De verwachting is dat er circa 40 hercontroles nodig zijn. De omvang van de opdracht bedraagt € 316.887. Deze opdracht wordt deels (€ 123.062) gedekt via de SPUK-regeling Toezicht en Handhaving Energie (specifieke uitkering vanuit het Rijk), deels (€ 91.800) via een restant van een bij de ODRA aan de provincie gelabelde bestemmingsreserve en deels (€ 102.025) vanuit het reguliere opdrachtgeversbudget.
Zeer zorgwekkende stoffen (ZZS)
We willen de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen terugdringen vanwege de schadelijke effecten op ons milieu en de leefomgeving. Zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) zijn stoffen die bijvoorbeeld kankerverwekkend zijn of de voortplanting kunnen beïnvloeden. Daarom moeten deze stoffen zo veel mogelijk geweerd worden.
We hebben met de andere provincies via het Interprovinciaal Overleg (IPO) afspraken gemaakt over hoe we inzicht krijgen in waar deze stoffen voorkomen en hoe we de verspreiding van deze stoffen tegen kunnen gaan. Inmiddels zijn in Gelderland alle provinciale bedrijven geïnventariseerd op potentieel zeer zorgwekkende stoffen ((p)ZZS) en zijn eventuele actualisaties gestart. Deze actualisaties lopen door in 2024 en in de tussentijd blijven we inventariseren.
Met het IPO hebben we verder bekeken of:
- (p)ZZS gelijk gesteld moeten worden aan ZZS;
- verder onderzoek bij afvalbedrijven naar de aanpak van (p)ZZS noodzakelijk is in de vorm van botsproeven.
Coördinatie en functioneel beheer Risicokaart
De ODRN produceert en beheert de Risicokaart en voert daarbij beheers- en beleidsmatige werkzaamheden uit. Het gaat om het actualiseren van informatie over provinciale en gemeentelijke bedrijven. Daarnaast adviseert de ODRN o.a. IPO, provincie en gemeenten in verband met het gebruik en de inrichting van de Risicokaart en de ontwikkeling van het portaal Risicokaart. Het uiteindelijke effect dient een actuele risicokaart te zijn die de burger informeert over de risicosituaties in hun woonomgeving. Daarnaast is er een actuele Risicokaart beschikbaar voor professionals die werken in de ruimtelijke ordening, vergunningverlening, handhaving, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
BREF (BBT-referentiedocument)
Via Europese regelgeving worden de best beschikbare technieken (BBT) vastgelegd die er zijn voor de verschillende categorieën IPPC/RIE-bedrijven. Hier moet rekening mee worden gehouden bij vergunningverlening. Als deze BBT-conclusies worden geactualiseerd, controleert de ODRN of vergunningen moeten worden aangepast omdat er nieuwe technieken beschikbaar zijn. De ODRN voert de actualisaties uit, met als doel een geactualiseerd vergunningenbestand te hebben.
Aanpak Nijmegen West en Weurt
In het gebied Nijmegen West Weurt is door een combinatie van milieubelastende activiteiten aanzienlijke impact op de omgeving. Provincie, gemeenten en omgevingsdiensten werken samen om hiervoor een goede aanpak te ontwikkelen.
Innovatie van toezichtinstrumenten: inzet van drones
In 2024 draait de ODRA een pilot voor de inzet van drones bij de uitvoering van de VTH-taak bij bedrijven waarvoor de provincie bevoegd gezag is. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om bedrijven in kaart te brengen middels een 2D-/3D-model. Dit is vooral een waardevolle aanvulling op het fysieke en administratieve toezicht bij afvalbedrijven (hoeveelheden, hoogte van de opslag). Ook kunnen met behulp van een drone en een infraroodcamera inspecties worden uitgevoerd op warmte (bijvoorbeeld warmtelekken gebouwen, broei in afval). Er wordt afgestemd met de afdeling VTH om waar mogelijk hierin samen op te trekken.
Transportcontroles
De transportcontroles worden uitgevoerd in samenwerking met de politie. Het betreft zowel dynamische als statische controles. Dergelijke controles leveren meer inzicht in de keten, waardevolle signalen voor het toezicht bij de ontvangende bedrijven en het bewustzijn dat ontdoeners, transporteurs en ontvangende bedrijven, ook buiten de grenzen van het bedrijf, worden gecontroleerd. Daarnaast verstevigt het de samenwerking met de politie en andere ketenpartners. Transportcontroles leveren een diversiteit aan overtredingen op waarvoor de bevoegdheid om op te treden kan liggen bij de omgevingsdienst, het ILT, de NVWA of de politie. Een mogelijk vervolg is ook het uitvoeren van verificatieonderzoek van het getransporteerde afval. Het project (250 uur) wordt gedekt vanuit het reguliere opdrachtgeversbudget.