Samenvatting
We verlenen vergunningen aan bedrijven en organisaties, controleren of zij zich aan de regels houden en indien nodig zorgen we voor handhaving. Het Uitvoeringsprogramma (UP) is de basis om onze taken voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) goed uit te voeren. Het beschrijft wat we gaan doen, welke doelen we stellen en welke keuzes we maken. Onze aanpak zorgt ervoor dat de meest risicovolle activiteiten ook de meeste aandacht krijgen. Daar waar de uitvoering beter moet, hebben we verbeteracties in het programma opgenomen. We werken volgens de beleidscyclus, de Big Eight. Deze wordt verder uitgelegd in hoofdstuk 2. Het UP is een onderdeel van deze cyclus. Het neemt een centrale plaats in. Ons VTH-beleid en de resultaten van monitoring en evaluatie (opgenomen in het jaarverslag) zijn input voor dit Uitvoeringsprogramma. Ook vertalen we in ons Uitvoeringsprogramma nieuwe ontwikkelingen die invloed hebben op ons werk. We zijn in 2018 gestart om deze beleidscyclus te professionaliseren. Het belangrijkste daarbij is dat de organisaties die het werk doen dat in het UP is beschreven, werken alsof ze 1 organisatie zijn. Deze organisaties zijn ODRN, ODRA en onze eigen afdeling VVHH. Onze opdrachtgevende rol moet naadloos aansluiten bij die professionalisering. In 'Verbeterslag taakuitvoering' gaan we hier verder op in.
De provincie maakt het beleid. De Gelderse Omgevingsdiensten en de eigen VVHH-afdeling voeren dit uit. Dit UP heeft als doel om de verbinding tussen beleid en uitvoering verder te verstevigen. We behandelen de stand van zaken per kerntaak en geven aan welke acties in 2022 worden opgepakt. Deze acties worden opgenomen in de werkprogramma’s en -planningen van de uitvoerende diensten en de provinciale organisatie.
De Omgevingswet (Ow) gaat in 2022 gelden, waardoor we anders moeten en willen gaan werken. Er zijn nog effecten van het ongeldig verklaren van het Programma Aanpak Stikstof (PAS). En de uitvoerende diensten hebben de opdracht gekregen beter en effectiever te gaan samenwerken onder andere om het bestuur beter en eerder te informeren. Vanuit de provincie wordt er intensief samengewerkt met de ODRA en de ODRN voor het centraal aansturen van de (Wabo) vergunningverlening, toezicht en handhaving. Dit alles vergt extra inspanningen.
De basisopgave is alle aanvragen voor vergunningen behandelen, vergunningen waar nodig aanpassen aan de huidige omstandigheden (actualiseren) en toezicht en handhaving uitvoeren op het niveau dat uit de risicoanalyses volgt. Aanvullend concentreren we ons op een top 3 van prioriteiten die we voorzien. Dit zijn:
- Voorbereiding op de Omgevingswet.
- Het implementeren/uitwerken van het stikstofdossier.
- Een verbeterslag met de uitvoerende diensten.
Punt 3, de beoogde verbeterslag, vullen we in met:
- De aanpak Samen Sterk, gericht op het op orde brengen van de VTH-basis voor provinciale bedrijven en verbetering van de samenwerking tussen de uitvoerende diensten (de omgevingsdiensten en de provinciale VVHH-afdeling) onderling en de provincie als opdrachtgever.
- De uitvoering van de programma’s Aandachtsbedrijven, Complexe handhaving en Complexe Vergunningverlening.
- Toekomstbestendig werken van de provinciale VVHH-afdeling inclusief aandacht voor mens en team.
- Een verdere invulling van provinciale coördinatietaken voor de Wabo opdrachtgevers in Gelderland.
- Professionalisering opdrachtgever- opdrachtnemerschap in de Big Eight.
- Het actualiseren van het beleidskader VTH voor alle werkvelden in 2022.