Accessibility options
Autoplay videos / GIFs
6/10
  • Pages
01 Home
02 Inleiding
03 Waardevol Toerisme
04 Gezamenlijke aanpak
05 Impact Covid-19
06 Bekendheid
07 Aanbod
08 Verhaallijnen
09 Financiën
10 Bijlage

Bekendheid

Toeristisch en recreatief aanbod beter bekend maken

In dit spoor werken we aan:

Campagne Gelderse Streken

Met partners werken we aan het bekend maken van het toeristisch en recreatief aanbod van Gelderland. De drie RBT’s zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de uitvoering van de campagne Gelderland levert je mooie streken. Aan de basis hiervan ligt de visie en strategie Gelderland/Gelderse Streken 2019-2023 waarin kwaliteit, leefbaarheid en spreiding in tijd en ruimte belangrijke uitgangspunten zijn. Gezien de ontwikkelingen rond Covid-19, de samenhang van recreatie en toerisme met andere opgaven als natuur, maar ook cultuur en erfgoed, is deze visie geactualiseerd.

Samenhang recreatie en toerisme met leefomgeving

Duurzaam aantrekkelijk blijven voor de juiste bezoeker vraagt om een alerte en vooruitziende blik op de toekomst. Het is daarom van belang de impact van recreatie en toerisme op natuur, cultuur en erfgoed, openbare ruimte en de persoonlijke leefomgeving in beeld te hebben. Zie Waardevol toerisme | Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (rli.nl) Inzicht in druk-en draagkracht van een bestemming wordt bepaald door vele factoren, waaronder de beleving van inwoners in relatie tot recreatie en toerisme.

Kennis en data

Er worden diverse onderzoeken op landelijk, provinciaal en regionaal niveau uitgevoerd die inzichten geven over recreatie en toerisme in Gelderland. We nemen deel aan de Landelijke Data Alliantie (LDA) samen met NBTC en andere provincies. We delen de onderzoeksresultaten met partners, bijvoorbeeld de regio’s en bureaus voor toerisme. Deze kennis helpt ons en onze partners bij het maken van effectief beleid.

In 2023 werken we aan de volgende acties:

  • uitvoering van de campagne Gelderland levert je mooie streken
  • deelname aan diverse onderzoeken, bijvoorbeeld: Onderzoek Inkomend Toerisme (OIT), Onderzoek Inkomend Dag bezoek (OID), CBS vakantie – en vrijetijdsonderzoek, regionale inwonersonderzoeken leefbaarheid in relatie tot toerisme en recreatie.
  • stimuleren bestemmingsmanagement.