Resultaten prestatie indicatoren
We gebruikten kritische prestatie-indicatoren (KPI’s) om de prestaties van onze VTH-taak te monitoren, te analyseren en te verbeteren. Haalden we bijvoorbeeld de wettelijke termijnen? Hierna zijn de indicatoren die we gebruiken en de resultaten weergegeven.
Taken door de provinciale organisatie
In de tabel zijn de resultaten van de taken uitgevoerd door de provinciale organisatie opgesomd.
Toelichting/analyse
Vergunningverlening De ambitie werd niet gehaald. Dit komt omdat de vergunningverlening die verband houdt met ‘stikstof’ grotendeels op slot zat. Hierdoor zijn de wettelijke termijnen voor ‘stikstof-aanvragen’ niet gehaald. Vanaf 11 oktober 2019 waren vergunningen voor stikstof gerelateerde activiteiten weer beperkt mogelijk en kwam de vergunningverlening voor stikstof weer op gang. Maar er was al een grote achterstand ontstaan. Ook houdt deze KPI geen rekening met de opschorting van termijnen (bij verzoek om aanvullende gegevens) omdat ons systeem dat niet registreert.
Toezicht en handhaving
De ambitie werd niet gehaald. Fysieke controles werden COVID-19 proof uitgevoerd. Dat wil zeggen dat er alleen toezicht is gehouden als dit in de buitenlucht mogelijk was. Het aantal geplande fysieke controles is dan ook niet uitgevoerd. De focus lag dit jaar op administratieve controles. De administratieve afhandeling liep vertraging op door opstartproblemen met het nieuwe automatiseringssysteem.
Taken door de omgevingsdiensten
De prestatie-indicatoren die we gebruiken voor de taken die de omgevingsdiensten uitvoeren zijn vastgesteld binnen het stelsel van Gelderse omgevingsdiensten samen met de opdrachtgevers. We spraken met alle (landelijke) Brzo-partners af welke indicatoren we gebruiken voor de Brzo-bedrijven. Voor bodemtoezicht, vergunningverlening en handhaving en voor vuurwerkevenementen en milieumetingen hebben we zelf indicatoren opgesteld. De resultaten van deze KPI’s staan in deel III: resultaten per kerntaak.
Toelichting/analyse vergunningverlening
In 2020 heeft de ODRN belangrijke stappen gezet om de basis op orde te krijgen. Eind 2020 was er (op één dossier na) bij alle bedrijven een uitgebreide actualisatietoets uitgevoerd. Door die toets is er een goed overzicht van hoe actueel vergunningen zijn en daarmee inzicht in welke vergunningen moeten worden vernieuwd en welke de hoogste prioriteit hebben. Vanaf midden 2020 is er een aantal junior vergunningverleners aangenomen bij de ODRN. De afgelopen jaren was er een tekort. Er is een opleidingsprogramma gestart om junior vergunningverleners te ondersteunen en vergunningverleners van elkaar te laten leren. In de loop van 2021 zijn zij inzetbaar als zelfstandig vergunningverlener.
De wettelijke termijn voor het op tijd afhandelen van vergunningen wordt niet altijd gehaald. Dit komt vooral door:
- complexe situaties die afstemming en overleg vragen;
- uitgestelde publicatie van ontwerpbesluiten door de stikstofproblematiek.
Toelichting /analyse toezicht en handhaving
In 2020 is het programma complexe handhaving gestart, waarbij er extra aandacht was voor het verbeteren van de kwaliteit. Ondanks de focus op kwaliteitsverbetering en de COVID-19 pandemie zijn er veel controles uitgevoerd. Met maximale inzet is binnen dit programma uiteindelijk 89 % van de geplande controles uitgevoerd. Voor het op tijd uitvoeren van de hercontroles voldoen de omgevingsdiensten aan de norm. Niet alle klachten zijn op tijd opgepakt. Dit komt vooral door vele klachten bij 1 bedrijf. Hier is een communicatie-aanpak toegepast waarbij de afhandeling in het systeem is vertraagd. Inmiddels wordt op de website van de ODRA over bedrijven waarover we veel klachten krijgen informatie gegeven.
Brzo-toezicht
Bij de Brzo-bedrijven ligt de prioriteit bij de aangekondigde gezamenlijke inspecties met Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW), de veiligheidsregio’s en de waterkwaliteitsbeheerders. We voerden door COVID-19 minder onaangekondigde inspecties uit. Dit kwam ook door de beperkende maatregelen van de inspectiepartners. In plaats daarvan was er meer toezicht op afstand. Het op tijd verzenden van Brzo-rapporten aan de bedrijven blijft iets achter bij de ambitie. We plaatsten de kanttekening dat de ODRN ook afhankelijk is van de tijdige deelbijdragen van de andere inspectiepartners, met name ISZW en de veiligheidsregio’s. Landelijk wordt hiervoor een KPI van 80% gehanteerd.