Conclusies en aanbevelingen
Conclusies en aanbevelingen
Het instrument vergunningverlening, toezicht en handhaving levert een bijdrage aan onze grote vraagstukken, zoals energieopgaven, klimaatadaptatie, circulaire economie en biodiversiteit. Onze Planning en Control-cyclus zal beleidsprogramma’s in verbinding moeten brengen met de programmering en uitvoering van ons VTH-takenpakket. Dat heeft in 2020 aandacht gekregen en krijgt een vervolg in 2021. Om de inzet van het VTH-instrument succesvol te laten zijn bij invulling van de ambities van onze beleidsprogramma’s moeten deze ambities voldoende uitvoeringsgericht vertaald zijn. Dan kunnen de werkzaamheden opgenomen worden opgenomen in ons Uitvoeringsprogramma. Een voorbeeld van de verbinding tussen de ambities van onze beleidsprogramma’s en concrete uitvoering daarvan is het programma Circulaire Economie & Afval dat is voorbereid in 2020 en in 2021 van start gaat. Het jaar 2020 was een dynamisch jaar waarin COVID-19 en de stikstofproblematiek ons werk sterk beïnvloedden. We voerden niet alle activiteiten uit die in het uitvoeringsprogramma stonden. Door COVID-19 waren er minder fysieke controles mogelijk. Door de stikstofproblematiek liep de vergunningverlening Wnb een achterstand op. Bij wat wél kon gingen we uit van onze prioriteiten op basis van het VTH-beleid en de risicoanalyses. Ondanks de beperkingen is de uitvoering op veel terreinen goed verlopen. Professionalisering In 2020 startte het programma complexe handhaving, is het programma vergunningverlening verbreed om te komen tot een goede afstemming tussen Wabo- en Wnb-vergunningen en bereidden we het overkoepelende programma Samen Sterk voor. Samen Sterk geeft sturing geeft aan de verschillende programma’s die al waren gestart (vergunningen en complexe handhaving) of zijn ontwikkeld (aandachtsbedrijven). Deze programma’s zijn erop gericht de uitvoering zo te organiseren dat de VTH-doelen kunnen worden gehaald. De volgende stap is de ontwikkeling naar meer op effectgerichte prestaties. Welke bijdrage levert de inzet van het VTH-instrumentarium aan de kwaliteit van de leefomgeving? Het rapport van de Rekenkamer van 2019 stelt deze vraag. In 2020 hebben wij ons op deze vraag georiënteerd en zijn wij in Interprovinciaal verband actief betrokken bij een project dat richting geeft aan een meer op effectgerichte inzet van het VTH-instrumentarium. De vraag die hierover in onze provincie leeft is ook in andere provincies aan de orde. In 2021 verwachten wij resultaten uit dit project. De doelen zijn in het VTH-beleid niet altijd even concreet beschreven. Het VTH-beleid zal in 2021/2022 worden vernieuwd. Belangrijk is dat er een goede verbinding is tussen de verschillende uitvoeringsdiensten, maar ook tussen uitvoering, programmering/ opdrachtgeverschap en beleid. Alleen dan kunnen besluiten integraal worden voorbereid. Onze ambities zoals vastgelegd in ons strategische provinciale beleidsprogramma´s, moeten uitvoeringsgericht zijn voor wat betreft de inzet van het VTH-instrumentarium. Een belangrijke scharnierfunctie tussen beleid en uitvoering wordt ingevuld door ons provinciaal opdrachtgeversteam VTH. Professionalisering van onze Planning & Control cyclus heeft in 2020 veel aandacht gekregen en zal in 2021 worden ingebed in onze manier van werken Kerntaak duurzame ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer De resultaten van de VTH-taken op het gebied van (zwem)water, grondwater en luchtvaart waren in 2020 niet anders dan in 2019. De regels worden goed nageleefd, behalve door de houders van zwembaden. Aanbeveling: analyseer waarom het naleefgedrag bij zwembadhouders achterblijft en op welke manier dit kan worden verbeterd. Kerntaak milieu energie en klimaat We hebben inzicht in de actualiteit van de vergunningen, zijn bezig met de inhaalslag van het aanpassen van de vergunningen en werken aan het steeds verder verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering. In 2020 besteedden we extra aandacht aan Zeer Zorgwekkende Stoffen en energiebesparing via de omgevingsvergunningen. Toezichthouders maakten branche- en toezichtplannen, waarbij ze advies kregen van vergunningverleners van de ODRN. Doel hiervan is onder andere om nog meer op dezelfde manier toezicht te houden. Kerntaak vitaal platteland, natuurbeheer en ontwikkeling natuurgebieden Doordat natuurvergunningen (nog) niet konden worden verleend is er een flinke achterstand bij vergunningverlening Wet natuurbescherming ontstaan en hebben ook de vergunningenprocedures voor milieu en/of bouwaspecten bij bedrijven vertraging opgelopen. De stikstofregelgeving is complex en verandert regelmatig. Met de komst van de Omgevingswet vervalt de verplichte aanhaking van natuur bij de aanvraag om omgevingsvergunning milieuactiviteiten. Aanbeveling: de samenwerking tussen Wabo en Wnb die in 2020 aanzienlijk is versterkt, verder uitbouwen. Enerzijds om integrale vergunningverlening te bevorderen, anderzijds om te voorkomen dat door het niet aanvragen van het Wnb-deel, de natuur buiten beeld raakt.