Vuurwerkevenementen
Europees en landelijk kader
Het afsteken van vuurwerk bij evenementen is aan regels gebonden. Deze regels liggen vast in het Vuurwerkbesluit. Wij zijn het bevoegd gezag hiervoor. Afhankelijk van de hoeveelheid en het type vuurwerk geldt er een meldingsplicht of ontbrandingstoestemming voor het evenement. Evenementen kunnen buiten zijn (vuurwerkshows), maar ook binnen bij theatervoorstellingen of muziekoptredens. Tijdens de evenementen houden wij ook toezicht.
Als er meer dan 200 kg consumentenvuurwerk, meer dan 20 kg Pyrotechnische Speciale Effecten (PSE) of professioneel vuurwerk wordt gebruikt is een ontbrandingstoestemming nodig. In alle overige gevallen volstaat een melding.
Wanneer een vuurwerkevenement in, of in de nabijheid van een Natura 2000 gebied is gepland, is ook een vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming nodig.
Provinciaal beleid
Aan het afsteken van vuurwerk zijn risico’s verbonden en er is sprake van mogelijke hinder. In het verleden hebben er incidenten plaatsgevonden, hierdoor liggen de verlening van ontbrandingstoestemmingen en de beoordeling van meldingen onder een vergrootglas. De toestemmingen en het toezicht zijn gericht op de risico’s.
Wij besteden vooral aandacht aan voorschriften gericht op (brand)veiligheid, de gebruikte hoeveelheden vuurwerk en de afstanden ten opzichte van mens en dier, elektriciteitsmasten en opslag van gevaarlijke stoffen. Wij hebben ook aandacht voor de plaatselijke fauna in het kader van de Wet Natuurbescherming (Wnb), bijvoorbeeld door te toetsen of een evenement in (de buurt van) een Natura2000-gebied is gepland. Als voor een vuurwerkevenement ook toestemming op grond van de Wnb nodig is, gebruiken we het afwegingskader Vuurwerk en Wnb. Dit kader is ontwikkeld in opdracht van het IPO.
Risico analyse
De hoeveelheid en aard van het vuurwerk, de locatie en de ervaring van en met degene die het vuurwerk afsteekt hebben invloed op het risico. Wij stemmen (de intensiteit van) ons toezicht hierop af. Daarvoor zijn vaste toetsingscriteria opgesteld, waarmee we voor elk evenement bepalen of toezicht nodig is.
Basis uitvoeringsniveau
Op jaarbasis ontvangen wij circa 70 aanvragen voor ontbrandingstoestemmingen en circa 110 meldingsaanvragen. Wij houden in ongeveer 70% van de gevallen toezicht op de veiligheidsaspecten tijdens het afsteken van vuurwerk. We hebben criteria ontwikkeld waarmee we bepalen of we toezicht houden bij een venement (zie bijlage 4). We werken samen met de brandweer wanneer we toezicht houden. Tijdens een vuurwerkcontrole worden indien nodig alle fasen (opbouw, afsteek, afbouw), gecontroleerd. Controle van de afbouw is nodig om ervoor te zorgen dat vuurwerk dat niet is ontbrand, op een veilige manier wordt afgevoerd.
Wij willen graag dat evenementen met een goede naleving regelmatig gecontroleerd worden. Daarom hebben we een aanvullend criterium voor toezicht. Alle locaties die buiten de toetsingscriteria vallen, worden minimaal 1 maal per 3 jaar bezocht. Het gaat om ongeveer 5% extra controles.
De provinciale coördinator Vuurwerkbesluit zorgt voor de samenwerking met gemeenten, politie, de plaatselijke en regionale brandweer en andere partners bij evenementen met vuurwerk. De coördinator bewaakt de voortgang van gemaakte afspraken en rapporteert over de activiteiten die in provincie plaatsvinden.
Beleidsspeerpunt
Met de uitvoering van het basis uitvoeringsniveau voldoen we aan de wettelijke eisen en realiseren we het provinciaal beleid. Er worden, aanvullend aan het basis uitvoeringsniveau, geen specifieke speerpunten voor de uitvoering van deze wet benoemd.