Voorwoord
Voor u ligt het geactualiseerde Beleidsplan vergunningverlening, toezicht en handhaving. In dit plan benoemen we de uitgangspunten voor de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving (VTH-taken) in Gelderland. In dit plan staan onze ambitie en de koers voor de komende jaren.
Voorwoord
In 2016 hebben wij VTH beleid vastgesteld. Dat beleid is geactualiseerd. Dit hebben wij om verschillende redenen gedaan die wij hier verder toelichten.
Wijzigingen ten opzichte van 2016
De actualisatie heeft betrekking op de volgende onderdelen die zijn toegevoegd en/of gewijzigd:
- Onderdelen zoals bouw, reclame, inrit, kap en sloop (BRIKS) ontbraken. Deze zijn in het nieuwe beleid toegevoegd. Door het toevoegen wordt voldaan aan de gestelde kwaliteitscriteria.
- Actuele onderwerpen uit omgevingsvisie Gaaf Gelderland zijn toegevoegd. Onderwerpen zoals energie en circulaire economie hebben een plek gekregen in het beleid.
- Sommige onderdelen uit het oude beleid bleken verschillend te worden geïnterpreteerd, deze zijn in de geactualiseerde versie beter beschreven.
- Er is een indicatieve tabel voor dwangsomhoogtes en termijnen voor herstel opgenomen.
- Een aantal onderdelen is geactualiseerd vanwege gewijzigde wet- en regelgeving zoals het van kracht worden van de Wetnatuurbescherming.
- De risico analyse is op onderdelen (bijvoorbeeld bij de complexe bedrijven) geactualiseerd.
- De uitvoeringsstrategieën voor de Wabo taken zijn aangepast aan de nieuwste IPO inzichten.
Wij vinden het belangrijk om nalevingsgericht te werken, bijvoorbeeld door duidelijke voorlichting tijdens de vergunningprocedure over de gevolgen van de voorschriften. Daarbij zetten we in op een efficiënte inzet van mensen en middelen. We hebben onze doelstellingen voor de actualiteit van (milieu)vergunningen uitgewerkt, waarbij we rekening houden met de risico’s die zich voor kunnen doen. Bij bedrijven met een hoger risico, moet een hoger percentage een actuele vergunning hebben.
Voor de taken die wij zelf uitvoeren gebruiken we voor het beoordelen van de naleving de interventiematrix uit de Landelijke Handhavingsstrategie. Uitgangspunt is een passende interventie bij iedere bevinding. Door plaatsing van de overtreding inde interventiematrix kunnen we zowel het naleefgedrag van individuele bedrijven als voor de taakvelden analyseren.
Voor de Wabo-taken gebruiken we sinds 2010 een monitor voor de naleving van bedrijven in vier risico categorieën van laag tot zeer hoog. Voor bedrijven uit de hoogste risico-categorieën streven wij naar een beter naleefgedrag dan bij bedrijven uit de laagste risico-categorie.
Ons basis uitvoeringsniveau is gebaseerd op de meerjarige risico’s die activiteiten kunnen veroorzaken en onze wettelijke taak. Dit vormt ons jaarlijks terugkerend werkpakket. Activiteiten die risicovol of maatschappelijk belangrijk zijn, geven we meer aandacht.
Het VTH-beleid is nu geactualiseerd. De onderwerpen die aan bod komen werden in de praktijk vaak al uitgevoerd of waren in andere beleidsdocumenten opgenomen. Het nieuwe beleidsplan biedt een compleet overzicht met de wettelijke kaders en het provinciaal beleid.
Omgevingswet
Naar verwachting treedt de Omgevingswet in 2021 in werking; deze wet en de daarmee samenhangende wet- en regelgeving heeft gevolgen voor de wijze waarop we onze VTH-taken uitvoeren. De omvang van de gevolgen en de wijze waarop we hiermee omgaan, wordt de komende jaren duidelijk. De mogelijke gevolgen van de Omgevingswet staan nu niet in ons beleid.
Reikwijdte VTH beleid
Dit VTH-beleidsplan richt zich op de provinciale VTH-taken in Gelderland. De beleidsmatige aansturing (programmering) vindt plaats vanuit de provinciale organisatie. De uitvoering is belegd bij de omgevingsdiensten en bij de provincie. Wabo VTH-taken en enkele direct daarmee samenhangende uitvoeringstaken worden uitgevoerd door de Gelderse omgevingsdiensten. We voeren zelf VTH-taken uit in het kader van de groene wetgeving, ontgrondingen, water en luchtvaart.
Beleidsspeerpunten
In ons beleid benoemen we beleidsspeerpunten: dit zijn onderwerpen waaraan we extra aandacht geven. Een wijziging van de wet, een te maken inhaalslag óf beleidsambitie kunnen de aanleiding zijn voor het benoemen van een beleidsspeerpunt. De beleidsspeerpunten bepalen samen met het basis uitvoeringsniveau uiteindelijk de benodigde capaciteit voor de uitvoering van onze VTH-taken. Dit wordt jaarlijks uitgewerkt in uitvoeringsprogramma’s.
Gedeputeerde Staten van Gelderland