Natuurschoonwet
Europees en landelijk kader
De Natuurschoonwet heeft de duurzame instandhouding van natuurschoon tot doel. De wet biedt fiscale voorzieningen voor de erfopvolging en onroerendzaak-belasting van eigenaren van aaneengesloten gronden (vaak ongedeelde boedels). Daarmee dient het ook een belangrijk natuurlijk en landschappelijk doel. De natuurschoonwet is een fiscaal instrument, waarbinnen wij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) adviseren. De Natuurschoonwet wordt nu geëvalueerd.
Provinciaal beleid
Landgoederen zijn uitgegroeid tot speerpunten voor het natuur- en landschapsbeleid. In sommige gebieden willen wij en gemeenten het landschap open houden. De afbakening van landbouwgronden met houtopstanden ten behoeve van rangschikking onder de Natuurschoonwet kan daarmee in conflict zijn. Het realiseren van natuur is daarom als rangschikkingsvoorwaarde toegevoegd.
Risico’s
Het niet (voldoende) uitvoeren van deze taak brengt weinig risico’s met zich mee. Te laat of onjuist adviseren kan leiden tot bestuurlijke en imagoschade. Er is een risico als bij de advisering geen rekening wordt gehouden met lokale omstandigheden. Bijvoorbeeld bij de omzomingsregel van landbouwgronden. Als ons advies ten aanzien van de kwaliteit van de te realiseren natuur niet wordt overgenomen, voldoet de nieuwe natuur niet aan de doelen die wij nastreven. Doordat we soms niet de juiste mogelijkheden hebben om in te grijpen kunnen we dit niet altijd voorkomen.
Basis uitvoeringsniveau
We geven alleen op verzoek advies aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) over de groene aspecten rangschikking van landgoederen. We hebben geen formele, handhavende taken op grond van de Natuurschoonwet. De Belastingdienst controleert periodiek de uitvoering en naleving.
Beleidsspeerpunt
We voldoen aan de afspraken met het Rijk door de uitvoering van het basis uitvoeringsniveau. Daarnaast realiseren we ons beleid zoveel mogelijk. Er worden geen specifieke speerpunten voor de uitvoering van deze taak benoemd.