Projecten
Projecten
Onderwerpen die extra aandacht nodig hebben, pakken we op als project of programma. Een groot deel hiervan is beschreven in het hoofdstuk ‘Prioriteiten’: de prioritaire projecten en programma’s voor het uitvoeringsjaar 2022.
Coördinatie samenwerking milieu
De Gelderse omgevingsdiensten voeren de Wabo VTH-taken uit in opdracht van provincie en gemeenten. De provincies hebben een wettelijke coördinatietaak voor VTH. Dit staat in de Wabo. De coördinatietaak houdt in dat de provincie beleidsuitvoering, samenwerking én afstemming tussen bestuursrecht en strafrecht moet aansturen. Daarom organiseren we in Gelderland twee keer per jaar een coördinatieoverleg VTH-Wabo. Hiervoor nodigen we de wethouders en burgemeesters uit die zich met dit onderwerp bezighouden. Ook de omgevingsdienstdirecteuren en het Openbaar Ministerie zijn hierbij aanwezig. Tijdens het overleg bespreken we VTH-onderwerpen die gemeenten en provincies samen kunnen oppakken. Dit zijn onderwerpen als energie, omgevingswet en PFAS. Overigens is in 2021 het overleg vanwege de COVID-19 maatregelen niet doorgegaan.
Op basis van een in 2020 uitgevoerd extern onderzoek weten we dat de bijeenkomsten worden gewaardeerd om hun netwerkfunctie en de uitwisseling van kennis. Daar willen we een meer inhoudelijke en op (VTH) kwaliteit gerichte invulling aan toevoegen. Een aangrijpingspunt daarvoor is de wijze waarop in het werkveld de Big Eight wordt toegepast en ingevuld. Ook is de suggestie gedaan om meer aansluiting te zoeken bij de opdrachtgeversoverleggen van de diverse omgevingsdiensten. Op deze wijze kijken we verder naar de doorontwikkeling van onze coördinatietaak. Hierbij betrekken we de gemeenten en andere partners.
In 2022 organiseren we twee bijeenkomsten. Daarbij staat de volgende vraag centraal: Op welke wijze kan VTH bijdragen aan de maatschappelijke thema’s? En hoe kunnen we dit goed verankeren?
Asbest
We besteden naast vergunningverlening en toezicht, aandacht aan de samenwerking op het onderwerp asbest. Deze taken zijn ondergebracht bij ODR. Dit houdt onder meer in dat we een provinciaal asbestnetwerk (inclusief deelname landelijk asbestnetwerk) organiseren en onderhouden. Ook worden landelijke wet- en regelgeving en beleidskaders (uniformering, voorlichting/ kennisoverdracht) geïmplementeerd.
Circulaire economie
De omgevingsdiensten startten in 2021 met de opdracht van de Provincie Gelderland om het praktijkgerichte kennisniveau bij de Gelderse Omgevingsdiensten te verhogen en zo bij te gaan dragen aan het verbeteren van praktische vaardigheden op circulair economie gebied. Hiermee dragen we bij aan het vroegtijdig signaleren van circulaire initiatieven en mogelijke knelpunten, om deze waar mogelijk weg te nemen. Dit traject omvat ook het actualiseren van bestaande hulpmiddelen en het ontwikkelen van nieuwe. Dit om bijvoorbeeld het faciliteren van experimenteerruimte voor bedrijven te vergemakkelijken. Hiermee vullen we het ‘circulair opdrachtgeverschap VTH omgevingsdiensten’ in, uit het Gelderse Uitvoeringsprogramma Circulaire economie 2021-2023. De opdracht is neergelegd bij de ODRN maar wordt gezamenlijk met de andere Gelderse omgevingsdiensten uitgevoerd.
Overige taken ODRN en ODRA
De ODRN en ODRA voeren in onze opdracht ook niet-VTH-taken uit voor verschillende provinciale porgramma’s. Het gaat om activiteiten waarvoor zij de kennis en expertise in huis hebben.
Programma gezonde en veilige leefomgeving Geluid
In het kader van de Omgevingswet moet de provincie rondom alle wegen (ca. 1200 km) geluidproductieplafonds vaststellen, een saneringslijst vaststellen en data en processen op orde hebben. Ook moet beleid worden opgesteld en vindt na vaststelling monitoring van de plafonds plaats. De ODRN voert de projectleiding en begeleiding uit.
Programma gezonde en veilige leefomgeving Lucht
De inbreng van de ODRN betreft onder andere het adviseren over luchtkwaliteit rondom provinciale wegen, gebiedsprojecten, de monitoringstool en het werken volgens het Schone Lucht akkoord.
Team meten & advies van de ODRA voert in opdracht van de provincie luchtkwaliteitsmetingen uit.
Mobiliteit
De ODRN adviseert over en coördineert een geluidmeetnet van 3 meetlocaties (Hengelo, De Steeg en Twello) om trends in geluidproductie langs het spoor te ontdekken. Dit heeft te maken met spoorvervoer in Oost Nederland, en dan met name gericht op de noordelijke aftakking van de Betuwelijn.
Uitvoering werken
Dit project betreft het beoordelen van en adviseren over geluidsaspecten rondom provinciale wegen.
Projecten afdeling VVHH
Bijdrage aan opstellen HH-plan voor 1 cluster van N2000-gebieden
Het behalen en behouden van de Natura 2000-instandhoudingsdoelen is een wettelijke verplichting. Handhaving is hiervoor een van de instrumenten. Om de handhaving programmatisch op te kunnen pakken maken we handhavingsplannen. Het volgende plan dat we gaan opstellen is (hoogstwaarschijnlijk) dat voor de Rijntakken.
Inventarisatie overgangsrecht Omgevingswet met betrekking tot de Wet bodembescherming
Er wordt geïnventariseerd welke taken uit de Wet Bodembescherming volgens het overgangsrecht van de Omgevingswet bij de provincie blijven. Hierin moeten keuzes gemaakt worden, en hiervan is mede afhankelijk hoeveel formatie de afdeling VVHH nodig heeft om deze taken te kunnen blijven uitvoeren.
Bijdrage aan de actualisatie van het VTH-beleid
De afdeling zal een inhoudelijke bijdrage leveren aan de actualisatie van het VTH-beleid. Die bijdrage bestaat in principe uit het uitvoeren van een risico-analyse voor alle taakvelden, op basis waarvan bijvoorbeeld de toezichtfrequentie wordt vastgesteld. Verder kan die bijdrage bestaan uit het ontwikkelen van doelen voor de actualiteit van vergunningen. De mate van de bijdrage en het moment waarop die geleverd kan worden, hangen af van de beschikbare capaciteit.
Risico-inschatting ten behoeve van toezicht op de drinkwaterreserveringsgebieden
Voor de drinkwaterreserveringsgebieden (voorheen geheten ASV-gebieden: Aanvullende Strategische Voorraden) is nog geen risico-inschatting opgesteld naar de activiteiten in en de kwetsbaarheid van deze gebieden. De planning en de frequentie van toezichtbezoeken hangen echter van de risico-inschatting af, vandaar dat die eerst uitgevoerd moet worden. De mate van de bijdrage door de afdeling VVHH en het moment waarop die geleverd kan worden, hangen af van de beschikbare capaciteit.
Voorbereiden op de wettelijke verplichtingen basisregistratie ondergrond (BRO)
In de voorbereiding op de BRO moeten de Gelderse data (grondwateronttrekking en grondwatergebruik) op orde worden gebracht en gehouden, als voorportaal van de BRO aanlevering. Daarvoor zijn diverse projecten noodzakelijk. De mate van de bijdrage hieraan door de afdeling VVHH en het moment waarop die geleverd kan worden, hangen af van de beschikbare capaciteit.
Toezicht op industriële onttrekkingen van grondwater voor menselijke consumptie
Controle van de nieuwe vergunningsvoorschriften bij industriële onttrekkingen voor menselijke consumptie (met name de monitoring) is van belang vanuit de KRW-verplichting. De onttrekkingsgegevens moeten tevens worden geregistreerd in een database. De inzet van toezicht en handhaving op de naleving van de vergunningvoorschriften voor specifiek dit type van onttrekkingen, hangt af van de beschikbare capaciteit en van de prioriteit ten opzichte van andere onttrekkingen.
Bijdrage aan de actualisatie van het ontgrondingenbeleid
Van de afdeling VVHH wordt een bijdrage verwacht bij de actualisatie van het ontgrondingenbeleid. Het gaat dan met name om de inzet van de expertise van vergunningverleners en handhavers die is opgebouwd bij de dagelijkse omgang met vergunningaanvragen en met initiatiefnemers. Maar ook wordt een bijdrage verwacht van de bij ontgrondingprocedures betrokken juristen. De mate van de bijdrage hieraan en het moment waarop die geleverd kan worden, hangen af van de beschikbare capaciteit.
Coördinatie samenwerking groene handhaving
Het betreft hier de aandachtsvelden: vrije veldtoezicht, toezicht in N2000-gebieden en het onderwerp natuur in Omgevingsvergunningen. Hoofdzakelijk betreft het invulling geven aan de samenwerking met de partners c.q. samenwerking met gemeenten en omgevingsdiensten. Over de in te zetten capaciteit zijn landelijk afspraken gemaakt.
Projecten bedrijfsvoering
Bedrijfsvoeringprojecten ondersteunen de kerntaak van de afdeling:
- het optimaliseren van het zaaksysteem
- het automatiseren van de anonimisering van vergunningen en bijlagen, zodat die gepubliceerd kunnen worden (verplichting vanaf juli 2022)
- het opzetten van een managementinformatie-systeem
- het ontwikkelen van een systeem voor risicogericht toezicht
- robotisering/automatisering van administratieve taken
- het ontwikkelen van een systeem voor het controleren van zwemwaterkwaliteitsgegevens
- het inrichten en testen van een productieomgeving vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet