Complexe bedrijven
Bedrijfsactiviteiten kunnen effect hebben op de leefomgeving, bijvoorbeeld door luchtemissies, geluid, afval, energie, externe veiligheid en bodemverontreiniging. We zijn Wabo-bevoegd gezag voor bedrijven waar meerdere van bovenstaande aspecten tegelijk kunnen spelen. Daarom gaan we in dit hoofdstuk voor deze bedrijven wat uitgebreider in op de vergunningverlening, toezicht en handhaving vergeleken met de VTH-taken bij de overige kerntaken. Het aantal bedrijven waarvoor we het bevoegd gezag zijn steeg de afgelopen jaren. In 2022 zijn of worden we het bevoegd gezag van ongeveer 230 bedrijven (inclusief Brzo). Met de invoering van de Omgevingswet daalt het aantal naar verwachting met zo’n 10 %, omdat gemeenten van meer bedrijven bevoegd gezag worden. Een beperkt aantal bedrijven verschuift van gemeentelijk naar provinciaal bevoegd gezag.
Vergunningverlening
De ODRN voert de Wabo-vergunningverlening uit voor de bedrijven waarvoor we het bevoegd gezag zijn. Hierbij onderscheiden we vergunningen en meldingen op het gebied van milieu, maar ook op het gebied van andere aspecten als bouwen, ruimtelijke ordening, inritten, kappen en slopen. Vergunningverlening vindt plaats op basis van een aanvraag of via actualisatie. Afgegeven vergunningen kunnen niet meer actueel zijn door onder meer verandering van wet- en regelgeving en eigen prioriteiten (energie, ZZS).
Vergunningverlening is lastig te plannen, omdat dit voor een groot deel afhankelijk is van aanvragen en meldingen van de bedrijven. We maken jaarlijks een inschatting van de te verwachten aanvragen en meldingen, onder andere door naar de aantallen in de afgelopen jaren te kijken en ontwikkelingen bij bedrijven zoals uitbreidingsplannen te volgen.
Conform het VTH-beleid stellen we de volgende prioriteiten:
- De afhandeling van aanvragen krijgt altijd voorrang op ambtshalve wijzigingen van bestaande vergunningen.
- Bij piekaanbod krijgen reguliere procedures voorrang boven uitgebreide procedures, omdat bij een (korte) reguliere procedure de vergunning na het verlopen van de proceduretermijn van rechtswege van kracht wordt. Dit kan ongewenste gevolgen kan hebben.
De vergunningsituatie bij de provinciale bedrijven is getoetst en bekend. Er is een achterstand in het actualiseren van vergunningen. Via het programma Complexe vergunningverlening binnen de aanpak ‘Samen Sterk’ worden de actualisaties programmatisch opgepakt en onderdeel van een bedrijfsgerichte werkwijze (Integraal, actueel en handhaafbaar). Ook wordt in het programma een duurzame werkwijze ontwikkeld voor het actueel houden van vergunningen.
Toezicht en handhaving
Bij een aantal bedrijven voerden we intensief toezicht uit. Redenen hiervoor waren slechte naleving, veel klachten of omdat we meer inzicht wilden krijgen in de situatie. In 2020 hebben we voor alle branches een brancheplan opgesteld. De implementatie voor deze branche- en toezichtsplannen voor individuele bedrijven werken we in 2022 verder uit.
In het programmaplan voor complexe handhaving staat uitgewerkt wat de toezichthouders in 2022 gaan doen. De toezichthouders van de Gelderse omgevingsdiensten werken samen in een pool onder aansturing van de ODRA. Zo is het makkelijker om kennis en ervaring te delen en te zorgen voor een gelijke aanpak van onze bedrijven. Bij de planning houden wij er rekening dat bij een aantal bedrijven (10) de vergunningenprocedure nog loopt waardoor we pas als de vergunning is verleend verantwoordelijk zijn voor toezicht en handhaving.
We willen dat de bedrijven in de hoogste risicocategorie het beste scoren op naleving. Naleving meten we via de KPI-naleefgedrag. Hiervoor hebben we doelstellingen in ons VTH-beleid. De afgelopen jaren hebben we de doelen voor de hoogste risicocategorieën niet gehaald. Dit komt onder andere omdat we deze bedrijven intensiever controleren en de bedrijven moeten voldoen aan veel regels en voorschriften. Ook is het niet altijd even makkelijk om goede oplossingen te vinden wanneer blijkt dat bepaalde emissiedoelen niet zijn gehaald. We gaan ook bekijken hoe we door meer aandacht te besteden aan preventie, communicatie en advies, bedrijven zelf de regels meer als vanzelfsprekend naleven.