Zwemwater
Zwemwater (de Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden)
We zijn bevoegd gezag voor toezicht en handhaving en moeten ervoor zorgen dat bezoekers van badinrichtingen en zwemplassen zo veilig mogelijk kunnen zwemmen. Dit betekent dat we de kans op gezondheidsrisico’s zo klein mogelijk moeten houden.
Zwemlocatie in natuurwater
VTH-beleidsdoelen
De als zwemwater aangewezen wateren moeten tenminste voldoen aan de categorie ‘aanvaardbaar’ en zoveel als mogelijk aan de categorie ‘goed’ of ‘uitstekend’. Het publiek moet voldoende informatie over de veiligheid en de waterkwaliteit van zwemwateren krijgen. De periodes waarin vanwege gezondheidsrisico’s (bijvoorbeeld blauwalg) niet in de aangewezen zwemwateren kan worden gezwommen, moeten beperkt zijn.
De cijfers
* Een toelichting staat in bijlage 2
We hebben, volgens planning, dieptemetingen laten doen bij 22 van de 72 locaties waardoor wij en de beheerders nog beter inzicht kregen in het onderwater bodemverloop.
Naleefgedrag In onderstaande staafdiagram en tabel staat het aantal overtredingen per segment weergegeven*. Van geen overtreding (grijs) tot zware overtreding (donkerrood).
Toelichting/analyse
Door de COVID-19 maatregelen is het zwemseizoen, en dan met name de eerste helft ervan, in 2020 anders verlopen dan we gewend waren. De overheid wilde dat mensen zoveel mogelijk thuisbleven. We informeerden alle locatiebeheerders over de maatregelen die ze moesten nemen en plakten de door het Rijk verstrekte posters met COVID-19 regels op de bebording.
We controleerden alle 72 zwemlocaties volgens planning. Uit de controles blijkt dat van 70 zwemlocaties de waterkwaliteit goed of uitstekend is. Slechts bij 2 plassen was de kwaliteit verslechterd naar respectievelijk ‘aanvaardbaar’ en ‘slecht’. De oorzaak voor de verslechtering is inmiddels verholpen en er zal een nieuwe meetreeks worden opgestart. De bebording met daarop informatie over waterkwaliteit, veiligheid en hygiëne was op orde. Het publiek kon via internet de actuele zwemwaterkwaliteit bekijken via www.zwemwater.nl.
We kregen een subsidie van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties om het “zwemwateralert” verder uit te werken. Hiermee wilden we bezoekers van zwemplassen informeren op hun mobiele telefoon over de kwaliteit van het zwemwater. Maar ook voor gevaren zoals steile oevers en de eikenprocessierups. Door ICT-problemen is dit nog niet van de grond gekomen.
Het naleefgedrag is goed. Er is maar bij één bezoek een zware overtreding vastgesteld. Hier hebben we direct actie ondernomen en in overeenstemming met de landelijke handhavingsstrategie (LHS).
Het sluiten van de beleidscyclus
In 2020 voldeed 1 natuurwater niet aan het beleidsdoel. De waterkwaliteit was slecht. De oorzaak is inmiddels verholpen. Er is geen reden om het beleidsdoel aan te passen.
Zwembad
VTH-beleidsdoelen
Het algemene doel is zo veilig mogelijk en met zo min mogelijk gezondheidsrisico’s kunnen zwemmen. We hebben geen aanvullende doelen beschreven.
De cijfers
De toelichting/analyse
Door de COVID-19 maatregelen waren de zwembaden enkele maanden gesloten. Fysieke controles waren in die periode niet mogelijk. We besteedden daarom meer aandacht aan administratieve controles op waterkwaliteit, het wegwerken van administratieve achterstanden en het verbeteren van administratieve processen. We zagen een toename in renovatie en nieuwbouwprojecten. Houders van zwembaden zijn de lockdown gaan gebruiken om zaken op orde te maken en te herstellen of wijzigen in de zwembaden door te voeren.
Ook in 2020 was het percentage overtredingen bij zwembaden hoger dan het gemiddelde van de overige taakvelden. Bij 48% van de bezoeken stelden we een overtreding vast. Dit zijn echter kleine overtredingen die makkelijk te herstellen zijn. Openbare zwembaden hebben meestal een technische dienst. Daar worden de voorschriften beter nageleefd. Bij semiopenbare zwembaden (zoals een zwembad in een hotel) doen andere medewerkers dit werk erbij. De kennis ontbreekt vaak, er is weinig financiële armslag. We zien nog geen verbetering ten opzichte van 2019. We stelden maar in 2% van de bezoeken zware overtredingen vast (4 gevallen). Hier hebben we direct actie ondernomen en in overeenstemming met de landelijke handhavingsstrategie (LHS) een aantal keer strafrechtelijk opgetreden. Er was dan altijd (mogelijk) gevaar voor de volksgezondheid. Vaak gaat het dan om waterkwaliteit, legionella overschrijdingen of het niet meten daarvan. Maar ook het ontbreken van diepteaanduidingen, onvoldoende toezicht en openingen onder de waterspiegel die kunnen leiden tot beknelling met mogelijk verdrinking tot gevolg.
Het sluiten van de beleidscyclus We gaan in 2021 de motieven voor het wel of niet naleven van regels in kaart brengen (Kent de zwembadhouder de regel wel? Overtreden ze vanuit gewoonte¬gedrag, of gemakzucht? Vindt de zwembadhouder de overtreding eigenlijk wel een probleem? En wat doen anderen?). Vervolgens bekijken we wat de beste aanpak is om overtredingen te vooromen en of de toezichtstrategie (al dan niet tijdelijk) aangepast moet worden.