Natura 2000-gebieden
De Wet natuurbescherming
Het doel van de Wet natuurbescherming (Wnb) is de biodiversiteit in Nederland beschermen. Dit geldt voor gebieden, soorten en houtopstanden. Er zijn steeds meer complexe projecten waarbij bescherming van gebieden, soorten, én houtopstanden een rol speelt.
Natura 2000-gebieden (gebiedsbescherming)
VTH-beleidsdoelen
Samen met partners zetten we in op het behoud en de ontwikkeling van de Natura 2000-gebieden. We hebben dit ook vastgesteld in de beheerplannen. We willen de bos- en natuurwaarden behouden, versterken en ontwikkelen. We nemen extra maatregelen om de kwetsbare natuurwaarden van de Natura2000-gebieden te versterken. We hebben ook een Natura 2000-communicatieplan opgesteld. In dit plan besteden we aandacht aan de naleving van de wettelijke bepalingen en doelen uit de beheerplannen. Zo weet iedereen wat de regels en wetten zijn. We stellen ook handhavingsplannen op voor de Natura2000 gebieden. We onderzoeken daarin of er meer handhaving nodig is of dat andere acties nodig zijn.
De cijfers
* Een toelichting staat in bijlage 2
Naleefgedrag stikstof In onderstaande staafdiagrammen en tabel staat het aantal overtredingen per segment weergegeven . Van geen overtreding (grijs) tot zware overtreding (donkerrood).
De toelichting/analyse
De stikstofproblematiek zorgde voor een flinke werkdruk. We hebben meer procedures afgerond dan in 2019. Maar er bleef een achterstand bestaan.
Begin 2020 lagen er 914 aanvragen voor natuurvergunningen stikstof (inclusief verklaring van geen bedenkingen). Het zou lang duren de totale voorraad weg te werken tot een normale situatie (schatting 1,5 jaar). Dit werd voor een belangrijk deel veroorzaakt doordat:
- de vergunningverleners een groot deel van hun tijd kwijt waren aan allerlei advies- en hulpvragen en aanvragers die voorrang wilden;
- aanvragen onder de beleidsregels qua inhoud veel complexer zijn dan onder het PAS en behandeling dus gemiddeld veel meer tijd kost;
- de markt voor snel inzetbare ecologen/vergunningverleners met stikstofkennis krap/uitgeput is, omdat alle provincies/overheden en adviesbureaus zulke mensen zoeken;
- we in 2020 meer aanvragen ontvingen dan in voorgaande jaren (meer bewustwording bij bedrijven dat er een vergunning nodig is voor zowel soorten als stikstof);
- de vergunningverlening eind 2020 stillag vanwege de nieuwe aerius-release (al het werk vanaf 6 weken voor de nieuwe aerius-release moest opnieuw worden gedaan).
We namen de volgende maatregelen om de vergunningverleners zo doelmatig mogelijk in te zetten:
- Een stikstofloket. Stikstofvragen kwamen bij dit loket binnen. Zo hadden we snel inzicht in de knelpunten. Het was makkelijker om mogelijke oplossingen te vinden, knopen door te hakken, en te zien wat in- en externe vragen/problemen waren. Zo wist iedereen wat wel en niet kon en gingen de processen sneller.
- Kennis delen. In 2020 hebben we samen met een aantal gemeenten, omgevingsdiensten en adviesbureaus de carrousel kennisdeling Stikstof georganiseerd. Deze carrousel was bedoeld om de recente ontwikkelingen, kennis en inzichten op het gebied van stikstof met elkaar te delen. Provincie Gelderland organiseerde de aftrapbijeenkomst. Daarna zou de carrousel steeds een andere voorzitter krijgen. Vanwege COVID-19 en de daardoor toenemende druk op gemeenten, werden er maar 2 bijeenkomsten georganiseerd. We hebben na enige tijd besloten om op een andere manier met elkaar te communiceren en informatie te delen: met een bredere doelgroep van gemeenten, omgevingsdiensten en adviseurs en in de vorm van een ‘nieuwsflits Vergunningverlening en Stikstof’ en interactieve themabijeenkomsten.
- Vergunningverleners laten focussen op hun primaire taak. We schermden de vergunningverleners af voor vragen en discussies. Zo konden ze zich allemaal bezighouden met de werkvoorraad. We pakten de aanvragen in chronologische volgorde van binnenkomst op en hanteerden daarin een strikt zakelijke lijn. Dat betekende dat we ons niet richtten op het meedenken om het plan ‘vergunbaar’ te maken, geen discussie aangingen met aanvragers of advies gaven. We beoordeelden alleen de aanvraag, en dat leidde tot een vergunning, een brief dat de aanvraag moest worden gewijzigd of aangevuld, of tot een directe weigering.
We hebben toch nog meer dan 100 bedrijven bezocht en volgden daarbij de COVID-19-regels. Er zijn geen ernstige overtredingen vastgesteld.
* Een toelichting staat in bijlage 2
Naleefgedrag stikstof In onderstaande staafdiagrammen en tabel staat het aantal overtredingen per segment weergegeven . Van geen overtreding (grijs) tot zware overtreding (donkerrood).
De toelichting/analyse Door COVID-19 zochten meer mensen de natuur op. Wij kregen daardoor ook meer meldingen van mogelijke overtredingen. Mensen hadden een korter lontje. Daardoor vroegen we vaker assistentie van de politie. Het aantal zware overtredingen was procentueel hoger dan in 2019. We traden op in overeenstemming met de LHS.