Luchtvaart
Luchtvaart (de Wet luchtvaart)
VTH-beleidsdoelen
We zijn bevoegd om luchthavenbesluiten (LHB) en luchthavenregelingen (LHR) vast te stellen. LHB door Provinciale Staten en LHR door Gedeputeerde Staten. Daarnaast kunnen we een ontheffing verlenen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik (TUG) van een terrein dat geen luchthaven is. We ontwikkelden concretere toetsingskaders voor de TUG-ontheffingen. Een TUG-ontheffing verlenen we niet voor opstijgen en landen in het Gelders Natuurnetwerk (GNN), Groene Ontwikkelzone (GO) of stiltegebieden (tenzij geen verstoring en noodzakelijk). De focus in onze Omgevingsvisie ligt op de uitvoering van de Wet luchtvaart. Voor de luchtvaartzaken die niet expliciet benoemd zijn in de Omgevingsvisie geldt nog steeds het beleid in de nota “Omgevingsbeleid luchtvaartterreinen Gelderland”. Dit beleid is op 27 mei 2009 vastgesteld door Provinciale Staten. Dit beleid houdt kort gezegd in: consolidatie van de bestaande rechten.
De cijfers
De toelichting/analyse
Voor luchthaven Teuge geldt de ministeriële omzettingsregeling uit 2010. De luchthaven heeft halverwege 2020 een aanvraag voor een luchthavenbesluit (LHB) en een vergunning Wet natuurbescherming ingediend. Op beide aanvragen wordt in 2021 een besluit genomen door respectievelijk Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten.
We handelden alle binnengekomen aanvragen voor een TUG-ontheffing af binnen de gestelde termijnen.
De klachten die bij ons werden ingediend over de kleine luchtvaart richtten zich bijna allemaal op geluidhinder en privacy verstoring als gevolg van vliegverkeer. Het Rijk is bevoegd gezag voor het gebruik van het luchtruim. Onze handhavingsbevoegdheid beperkt zich tot de landzijdige aspecten, oftewel opstijgen en landen. Naar aanleiding van de klachten waarvoor wij het bevoegde gezag zijn, hebben we maar 2 overtredingen vastgesteld (het niet invullen van het logboek). Klachten over het gebruik van het luchtruim geven we door aan het bevoegd gezag, de afdeling Luchtvaarttoezicht van de Nationale Eenheid Politie. Hierbij ging het vooral om de hinder in de omgeving van luchthaven Teuge. De samenwerking met het regionale aanspreekpunt voor kleine luchtvaart-zaken bij deze afdeling Luchtvaarttoezicht is goed.
De luchtvaartpagina op onze website was niet duidelijk. Hierdoor was het voor inwoners moeilijk te achterhalen bij wie ze met hun klachten terecht konden en wat ermee gedaan werd. We hebben de externe communicatie, inclusief de website, verbeterd zodat voor inwoners duidelijker is waarvoor we bevoegd gezag zijn en wat ze van ons kunnen verwachten.
Het sluiten van de beleidscyclus
luchthaven Teuge aangezien er nieuwe ambities, inzichten en meningen zijn over luchtvaart. Daarom hebben we opdracht gegeven een verkenning naar scenario’s uit te laten voeren. In de verkenning komen de belangen van diverse partijen aan bod: de luchthaven en haar aandeelhouders, de gebruikers van de luchthaven en de omgeving van de luchthaven zoals bewonersgroepen en gemeenten. Het resultaat van de verkenning verwachten we in 2021. Dit zal input leveren voor onze beleidskeuze. Ook bij andere toekomstige besluiten rond luchtvaart verwachten we een bredere afweging te gaan maken als er in de omgeving meerdere belangen spelen.